با وجود اینکه اردیبهشت ماه امسال دولت ترکیه اعلام کرد که روابط تجاری خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده است اما یک جنبش حامی فلسطین در ترکیه، اسناد پهلوگیری کشتیهای حامل نفت ترکیه به اراضی اشغالی را افشا کرد.
به گزارش کارآفرينان نيوز در ماه مه ۲۰۲۴، دولت ترکیه اعلام کرد که تمام مبادلات اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات این رژیم در نوار غزه به حالت تعلیق در خواهد آورد. تصمیم دولت ترکیه در صورت اجرایی شدن، بهدلیل نقش حائز اهمیت ترکیه در تجارت خارجی رژیمصهیونیستی میتوانست نقطهی عطفی در حمایت کشورهای مسلمان از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی باشد.اعلام این تصمیم از سوی دولت ترکیه نه تنها در داخل ترکیه بلکه در سطح جهانی، به ویژه در میان کشورهای عربی و جوامع مدافع حقوق فلسطین، بازتاب مثبت گستردهای داشت. بسیاری از تحلیلگران این اقدام را نشانهای از عزم ترکیه برای ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و تعریف جایگاه خود بهعنوان یک دولت حامی فلسطین تلقی کردند. اما با گذشت زمان، شواهد و مدارکی منتشر شد که نشان دهنده وجود تناقضی آشکار میان این سیاست اعلانی دولت ترکیه و رویکرد عملی آن بود.
گزارشهای متعددی که توسط نهادهای مستقل و جنبشهای حامی فلسطین منتشر شدهاند، نشان میدهند که ترکیه نه تنها به تحریمهای اعلامشده پایبند نبوده، بلکه بهصورت غیررسمی و مخفیانه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی را ادامه داده است. این تناقضات نه تنها اعتبار بینالمللی ترکیه را تحت تأثیر قرار داده، بلکه دولت این کشور را با انتقادات شدید داخلی و خارجی نیز مواجه کرده است.انتشار گزارشهایی که نشان میدهد محمولههای نفت خام از بندر جیحان به رژیم صهیونیستی منتقل شده و برای استفاده در ماشین جنگی رژیم صهیونیستی پالایش شدهاند، نشاندهنده نقض آشکار تعهدات اخلاقی و انسانی ترکیه است. این مسئله نه تنها با مواضع رسمی اعلامشده از سوی آنکارا در تضاد است؛ بلکه گمانهزنیهایی را درباره منافع اقتصادی و سیاسی پشت پرده این معاملات ایجاد کرده است.
۱- دادههای ثبت شده از کشتی Kimolos از سامانه رهگیری دریایی .Seaweb S&P. ردیفهایی که حضور این کشتی در بندر جیهان را نشان میدهند با رنگ قرمز برجسته شدهاند. بیشتر این ورودیها نشاندهنده افزایش آبخور (میزان فرورفتگی کشتی در آب) هستند که حاکی از بارگیری نفت خام بر روی این کشتی است.
عزیمت ۴۱ کشتی از ترکیه به اراضی اشغالی طی یک ماه
بنابر داده های موجود در زمینه رهگیری تجارت میان ترکیه و رژیم صهیونیستی، طی یک سال گذشته، ده ها کشتی تجاری از ترکیه به مقصد رژیم صهیونیستی عازم شده اند. در یک نمونه متین سیحان خبرنگار ترکیهای گزارشی منتشر کرده است که بنابر آن از ابتدای ماه نوامبرسال ۲۰۲۴ تا ۷ دسامبر همین سال، ۴۱ کشتی از بنادر ترکیه عازم اراضی اشغالی شده اند.متین سیحان ذیل گزارش خود در ادامه اقدام به انتشار اطلاعات کشتیهایی کرد که از بنادر ترکیه به بنادر رژیم صهیونیستی رفتهاند. علیرغم اعلام تحریم تجاری از سوی دولت ترکیه علیه رژیم صهیونیستی در ماه می، ترکیه اعلام کرد که به دلیل «وخامت اوضاع در غزه»، تمامی واردات و صادرات خود با رژیم صهیونیستی را متوقف میکند.با این حال، افزایش صادرات به مناطق فلسطینی از زمان اعمال این تحریم، موجب انتقادهای عمومی شده و این شائبه را به وجود آورده که روابط تجاری با رژیم صهیونیستی به صورت غیرمستقیم همچنان ادامه دارد. در نمونهی دیگر نیز جنبش Stop Fuelling Genocide افشا کرد که ترکیه در اواخر اکتبر 2024، مجددا تحریم تجاری خود را با ارسال نفت خام از بندر جیحان در استان آدانا به بندر اشکلون رژیم صهیونیستی نقض کرده است.ذیل گزارش این جنبش طی ماه های اخیر ده سفر کشتی بین بندر جیحان و پایانه EAPC در اشکلون شناسایی شده است که هشت مورد از این سفرها پس از اعلام تحریم تجاری انجام شده است. کشتی Kimolos یکی از این کشتیهاست که بهطور مکرر بین ترکیه و رژیم صهیونیستی فعالیت داشته است.
این کشتی با خاموش کردن فرستنده موقعیت مکانی خود (AIS) در دریای مدیترانه شرقی، مسیر خود را پنهان مینمود. پژوهشگران جنبش Stop Fuelling Genocide با استفاده از تصاویر ماهوارهای، ده بار پهلوگیری این کشتی را در پایانهEAPC در اشکلون ثبت کردهاند.
۲ - مشخصات ظاهری کشتی Kimolos اعم از طول، عرض، رنگ عرشه و مطابق بودن آن با کشتی پهلو گرفته در بندر اشکلون
این کشتی در وهله بعد در بندر اشکلون پهلو گرفته و پس از تخلیه بار، مجددا به جیحان بازگشت. تصاویر ماهوارهای مربوط به ده سفر این کشتی بین دسامبر ۲۰۲۳ تا دسامبر ۲۰۲۴ نشان میدهد که این کشتی بهطور پیوسته در حال انتقال نفت خام به مقصد رژیم صهیونیستی بوده و این امر حتی پس از اعلام تحریم تجاری ترکیه علیه رژیم صهیونیستی نیز تداوم یافته است.
۳- تصاویر ماهواره ای از حضور کشتی Kimolos در بندر اشکلون در اراضی اشغالی طی ۲ دسامبر ۲۰۲۴
موقعیت یابی ماهوارهای کشتی حاوی نفت ترکیه در اراضی اشغالی
همچنین در یک نمونه دیگر از نقض تحریم تجاری ترکیه علیه رژیم صهیونیستی، کشتی Seavigour نیز نفت محموله نفت خام را از بندر جیحان در استان جنوبی آدانا به بندر اشکلون در اراضی اشغالی منتقل کرده است.کشتی Seavigour پس از بارگیری محموله نفتی در بندر جیحان طی روز ۳۰ اکتبر، در میانه دریای مدیترانه شرقی سیستم فرستنده موقعیت مکانی خود (AIS) را خاموش کرد. در ادامه و با استفاده از تصاویر ماهوارهای، کشتی Seavigour موقعیت یابی شده و مشخص شد که در یک پایانه نفتی در اراضی اشغالی پهلو گرفته است.
۴- تصویر ماهواره ای از حضور کشتی Seavigour در حوالی پایانه نفتی شرکت صهیونیستی EAPC در حوالی بندر اشکلون واقع در اراضی اشغالی طی تاریخ ۵ نوامبر. نفت منتقل شده به این پایانه نفتی توسط خطوط لولهی شرکت EAPC به سراسر اراضی اشغالی و تاسیسات این شرکت منتقل میشود.
بنابر اطلاعات موجود در سامانههای رهگیری دریانوردی، کشتی Seavigour در تاریخ ۲۸ اکتبر وارد ترمینال حیدر علیاف در جیحان شده و هنگام خروج وزن آن سنگینتر ثبت شده است، که امر فوق نشان دهندهی بارگیری نفت خام توسط این کشتی از خط لولی باکو-تفلیس-جیحان است.کشتی Seavigour در زمان ورود به بندر جیحان دارای آبخور ۹.۴ متر بوده اما حین خروج از این بندر آبخور این کشتی به رقم ۱۵.۹ متر افزایش یافته است.بنابر اطلاعات ثبت شده در سامانههای رهگیری دریایی، مقصد اعلانی برای کشتی Seavigour بندر ریپوستو در جنوب ایتالیا عنوان شده بود اما این کشتی ساعاتی پس از آغاز آغاز سفر خود به سوی این مقصد اقدام به خاموش نمودن سیستم فرستنده مکانی خود بهمدت ۷ روز کرد.
در تصویر فوق که از سامانه ی MarineTraffic دریافت شده است، آخرین زمان و مکان روشن بودن فرستنده موقعیت مکانی کشتی Seavigour مشخص شده است.
۵- در ردیف علامت زده شده مشخص شده که کشتی Seavigour به مدت ۲۴ ساعت در بندر جیحان توقف داشته است و طی این مدت آبخور از ۹.۴ متر به ۱۵.۹ متر افزایش یافته که نشان دهنده ی بارگیری نفت توسط این کشتی است. منبع تصویر فوق سایت Seaweb S&P است.
۶- در تصویر دریافت شده از سامانهی Seaweb S&P، نشان داده میشود که آبخور کشتی Seavigour حین ورود به بندر ریپوستو ایتالیا دارای آبخور ۹.۵ متر بوده است.
فرآوری نفت ترکیه در پالایشگاههای حیفا
بنابر دادههای بدست آمده از سامانههای دریانوردی، کشتی Seavigour هنگام رسیدن به بندر ریپوستو در جنوب ایتالیا، آبخور کمتری نسبت به زمانی که از جیحان حرکت کرده بود، داشته است. این موضوع نشان میدهد که کشتی فوق در نقطهای بین این دو بندر توقف داشته و نفت خود را تخلیه کرده است.پس از تطبیق دادن ویژگیهای ظاهری کشتی Seavigour با تصاویر ماهوارهای آشکار شد که این کشتی طی روز ۵ نوامبر در پایانه EAPC بندر اشکلون در اراضی اشغالی توقف کرده است.در نهایت نیز قابل ذکر است که نفت منتقل شده از طریق ترکیه به اراضی اشغالی، در پالایشگاههای شرکتBAZAN واقع در حیفا مورد فرآوری قرار گرفته و توسط شرکت Delek به ارتش رژیم صهیونیستی تحویل داده میشود.
۷- تصویر ماهوارهای از حضور کشتی Seavigour در حوالی پایانه نفتی شرکت صهیونیستی EAPC در حوالی بندر اشکلون واقع در اراضی اشغالی طی تاریخ ۵ نوامبر. نفت منتقل شده به این پایانه نفتی توسط خطوط لوله ی شرکت EAPC به سراسر اراضی اشغالی و تاسیسات این شرکت منتقل میشود.
جنجال در پارلمان ترکیه
در روز ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴ عمر فاروق گرگرلیاوغلو نماینده پارلمان ترکیه طی نطقی در صحن پارلمان این کشور اقدام به انتقاد از رویکرد متناقض دولت ترکیه در قبال رژیمصهیونیستی کرد. او طی نطق خود در پارلمان ترکیه اقدام به ارائهی اطلاعاتی حول تداوم تجارت ترکیه و رژیمصهیونیستی و به طور خاص نقش اساسی ترکیه در تامین نفت وارداتی رژیمصهیونستی کرد.
عمر فاروق گرگرلیاوغلو پاسخ دولت ترکیه به وی حول چرایی تداوم تجارت با رژیمصهیونیستی را که ذیل آن دولت ترکیه مدعی قطع روابط تجاری با رژیمصهیونیستی شده بود را کذب خوانده و اقدام به نمایش تصاویر ماهوارهای و دادههای از سامانههای دریانوردی حول تردد کشتیهای حامل سوخت Nissos Delos و Seavigor میان بنادر جیحان در ترکیه و اشکلون در اراضی اشغالی کرد.در ادامه نیز وی به انتقاد از رفتار غیرانسانی دولت ترکیه و مقامات قضایی این کشور در قبال حامیان فلسطین در ترکیه پرداخت و اقدام به ارائه جزئیات چگونگی بازداشت و آزار جسمانی این افراد کرد.