چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
کد مطلب : 4662
جالب است ۰
بنادر راهبردی جنوب ایران دروازه‌ای برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به آب‌های آزاد محسوب می‌شوند که به گسترش بازارهای ترانزیتی و تقویت تجارت خارجی آن‌ها کمک می‌کنند.
پای تاجیکستان به چابهار و کریدور شمال-جنوب باز می‌شود
به گزارش کارآفرينان نيوز کریدور شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بین‌المللی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی آغاز به کار کرد. هدف اصلی این کریدور ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و اقتصادی برای حمل کالاها در سراسر اوراسیا از طریق ایران است و در سال‌های اخیر به اتصال کشورهای هند و روسیه نیز رنگ جدیدی بخشیده‌است.بنادر استراتژیک جنوب ایران به‌خصوص بندر اقیانوسی شهیدبهشتی چابهار و بندر بزرگ شهیدرجایی بندرعباس، دروازه‌ای برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است. به همین دلیل است که از سال‌ها پیش، هند با رویای دسترسی سریع و رقابتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه به مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار چراغ سبز نشان داد و روسیه نیز به‌محض اعمال تحریم‌های غرب، پیگیر همکاری ترانزیتی با ایران در کریدور شمال-جنوب شد.در سال 1401، در جریان نشست‌های دوجانبه میان نمایندگان ایران با وزیر حمل‌ونقل ازبکستان و وزیر نقلیات تاجیکستان مقرر شده بود برنامه اقدام مشترک و قرارداد ترانزیتی جدیدی نیز با ازبکستان منعقد شود تا هم در کریدور شمال-جنوب و هم در کریدور شرق-غرب همکاری‌های دوجانبه این کشور با ایران عملیاتی شود. شهریار افندی‌زاده، معاون سابق حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی در آن زمان اعلام کرده بود که طی جلسات چندجانبه ایران با کشورهای آسیای مرکزی، افزایش ۳ برابری حجم تبادلات حمل‌ونقلی و رسیدن به ترانزیت ۲۰ میلیون تنی از طریق ایران هدف‌گذاری شده‌است.عظیم ابراهیم، وزیر حمل‌و‌نقل تاجیکستان در مجمع بین‌المللی اقتصادی XV با عنوان «روسیه و جهان اسلام» که در سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: کریدور حمل‌ونقلی و ترانزیتی شمال-جنوب برای ما بسیار اهمیت دارد.
او در این ارتباط افزوده بود: کریدور شمال-جنوب، ضمن تقویت ارتباط فزاینده بین کشورهای همسایه در دو بخش منطقه ای و جهانی، توسعه رو به جلو، به موقع و تحرک کارآمد کالا بین این کشورها را تضمین می کند. وزیر تاجیکی تاکید کرد: تاجیکستان با علم به اهمیت این شاهراه ارتباطی در سال ۲۰۰۴ به آن پیوست.امروز نیز فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه نشست امروز هیئت دولت با اشاره به این که در سفر رئیس جمهوری به کشورهای تاجیکستان و روسیه حضور دارد، اظهار کرد: در تاجیکستان تفاهم‌نامه‌هایی در دو موضوع که به وزارت راه و شهرسازی مرتبط است، به امضا می‌رسد.وی ادامه داد: این کشور چون محصور در خشکی است و نیاز به دسترسی به آب‌های آزاد دارد، اولین تفاهم‌نامه درباره تسهیل سرمایه‌گذاری طرف تاجیک در چابهار به عنوان پروژه‌ها و سایت‌های لجستیک برای این کشور است و در این تفاهم‌نامه به دنبال تسهیل سرمایه گذاری تاجیکستان در پروژه‌های چابهار هستیم. وزیر راه، تفاهم‌نامه بعدی را مربوط به صدور خدمات مهندسی در حوزه‌های ساختمان تاجیکستان است.وی درباره تفاهم‌نامه‌های میان ایران و روسیه نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ وزیر راه‌و‌شهرسازی وقت تفاهم‌نامه‌هایی را با طرف روس برای احداث کریدور شمال-جنوب و رشت به آستارا به امضا رساند که توافقات بعدی در این سفر انجام می‌شود.صادق تصریح کرد: با برگزاری جلسات متعدد با وزیر راه و حمل‌ونقل روسیه در طی یک ماه و نیم گذشته، به توافقاتی برای توسعه حمل‌ونقل، کریدوری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و بندری در نقشه راه ۲۰۲۵ رسیدیم و خوشبختانه این نقشه راه به تایید دو طرف رسیده و در این سفر بین دو وزیر حمل‌و‌نقل به امضا خواهد رسید.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcj.mexfuqem8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما