شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد مطلب : 4620
جالب است ۰
بازگشت ترامپ به ریاست‌جمهوری می‌تواند تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر صنعت حمل‌ونقل دریایی ایران داشته‌باشد که در کنار عوامل دیگر، می‌توانند به چالش‌های جدی برای تجارت خارجی ایران تبدیل شوند.
حمل‌و‌نقل دریایی ایران در مواجهه با ترامپ ۲
به گزارش کارآفرينان نيوز در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ برای نخستین بار به مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دست یافت. این رویداد همزمان با امضای قرارداد برجام میان ایران و هفت قدرت جهانی بود که منجر به ایجاد فرصت‌هایی در اقتصاد و به تبع آن، در حوزه حمل و نقل ایران شد.با به قدرت رسیدن ترامپ، اقتصاد حمل‌ونقلی ایران آسیب‌های جدی از دور جدید تحریم‌ها خورد. حال سؤالی که پیش از دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ مطرح خواهد بود این است که آیا تحریم‌های جدید، حمل‌ونقل ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد یا خیر؟ اساسا راه‌حل مقابله با تحریم‌های احتمالی چه خواهد بود‌؟دهه ۹۰ شمسی که با تحریم‌های صنعت کشتیرانی و بنادر ایران شروع شده‌بود، آغاز روزهای تلخ این صنعت مهم و تأثیر‌گذار به حساب می‌آید. توسعه بنادر ایران در این سال‌ها کند و عملکردشان دچار افت شد؛ به طوری که تخلیه و بارگیری کانتینری بنادر کل کشور از عدد ۳.۱۶ میلیونTEU (معادل کانتینر ۲۰ فوت) سال ۱۳۹۰ به ۲.۲ میلیون TEU در سال ۱۳۹۲ رسید.این در‌حالی است که در این بازه زمانی هنوز خطوط کشتیرانی‌ بزرگ بین‌المللی در ایران فعالیت داشتند و بیشتر تحریم‌ها معطوف به کشتیرانی دولتی ایران شده بود، اما تأثیر تحریم‌ها بر حمل‌ونقل دریایی ایران کاملا مشهود بود.
بعد از اجرای توافق برجام، عملکرد کانتینری بنادر ایران از حدود دو میلیون TEU در سال ۱۳۹۴ به بالای سه میلیون TEU در سال ۱۳۹۶ رسید. در این بازه زمانی، بسیاری از کشتیرانی‌های برتر دنیا فعالیت خود در ایران را تقویت کردند و شرایط حمل‌ونقل دریایی ایران رو به بهبودی قرار داشت. تا حدی که در آذرماه ۱۳۹۵، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کشتی‌سازی کره جنوبی قرارداد فاینانس (تأمین مالی) برای تأمین ناوگان دریانوردی امضا‌ کرد.با انتخاب دونالد ترامپ و خروج او از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، بار دیگر آسیب جدی به حمل‌ونقل دریایی ایران وارد شد، به‌گونه‌ای که عملکرد کانتینری بنادر کشور از ۳.۰۷ میلیون TEU در سال ۱۳۹۶ به ۱.۹۵ میلیون TEU کاهش یافت. این افت عملکرد در بنادر ایران بی‌سابقه بود و حتی پس از گذشت شش سال از خروج آمریکا از برجام، بنادر ایران هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت قبل از تحریم‌های ترامپ بازگردند.وجه تمایز تحریم‌های ترامپ را می‌توان در گرایش به تحریم‌های حمل‌ونقلی دید. او ساختار و جنس تجارت را می‌شناسد و اهمیت حمل‌ونقل به‌ویژه برای کشور ایران را درک می‌کند. پس با تمرکز بر تحریم حمل‌ونقل به‌ویژه نوع دریایی آن، ضربه‌ای مهلک به اقتصاد ایران وارد کرد.سهیل مصباح، کارشناس ترانزیت عنوان کرد یکی از مهم‌ترین اقداماتی که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود انجام داد، خروج از توافق هسته‌ای برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بود. اگر او دوباره به ریاست جمهوری برسد، احتمالاً سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به ایران اتخاذ خواهد کرد. این تحریم‌ها می‌توانند شامل محدودیت‌های بیشتری بر صنعت حمل‌و‌نقل دریایی از جمله ممنوعیت‌های مرتبط با کشتیرانی، بیمه و تأمین مالی باشند.
این در‌ حالی است که تمام ارکان حمل‌ونقل دریایی ایران مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار دارند اما به نظر می‌رسد که این شیوه حمل‌ونقل همچنان ظرفیت تحریم‌های جدید از سمت آمریکا را دارد. حسن کریم‌نیا، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد که انتظار می‌رود دولت چهاردهم خود را برای مقابله با این تحریم‌ها در حمل‌ونقل دریایی آماده‌ و برای آن برنامه‌ای مدون طراحی کند تا در صورت وقوع، امکان کم‌ اثر‌کردن و درنهایت بی‌اثر کردن آن وجود داشته باشد.

انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcd.x0o2yt09za26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما