به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاهداران سیانجی و صنایع وابسته استان تهران، جایگاهداران سی ان جی طی سالهای گذشته تاکنون ۴۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند.
گزارش کارآفرينان نيوز اردشیر دادرس در پاسخ به این پرسش که آیا کارمزد جایگاهداران سیانجی در سال ۱۴۰۳ پرداخت شد، عنوان کرد، متاسفانه مصوبه دولت در مورد درخواست جایگاهداران مبنی بر پرداخت کارمزد ۷۰ درصدی رد و قرار شد، همان ۴۰ درصد کارمزدی که قبلاً داده بودند، به عنوان کارمزد خدمات گاز فشرده طبیعی یا همان سی ان جی محاسبه شود.به گفته وی، برای جایگاهداران بنزین هم که باید ۵۰ درصد از میزان فروش را به عنوان کارمزد پرداخت میکردند، برای آنها هم در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ همان رقم ۴۰ درصد پرداخت کردند.دادرس گفت: طبق قاعده، کارمزد جایگاه سیانجی نسبت به بنزین معمولاً باید دو و نیم تا ۳ برابر جایگاههای بنزین باشد، یعنی اگر جایگاه کارمزد جایگاه بنزین ۴۰ درصد باشد، برای سیانجی باید ۱۲۰ درصد شود.به گفته دادرس، با وجود اینکه تقاضای پرداخت ۷۰ درصد کارمزد برای جایگاه سیانجی ارائه شده بود، اما در پایان سال به بهانه اینکه بودجه نداریم، فقط با ۴۰ درصد آن که قبلا پرداخت شده بود، موافقت شد و کارمزد جایگاه سی ان جی سال ۱۴۰۳ فعلاً تمام شده است.رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سیانجی و صنایع وابسته استان تهران همچنین تاکید کرد: جایگاهداران سی ان جی از سال ۹۸ مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد تومان از دولت بابت کارمزد طلب داشتند و بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال گذشته هم ۱۴۰۰ میلیارد تومان طلب پیدا کردند و در مجموع جایگاههای سیانجی ۴۰۰۰ میلیارد تومان از دولت و دولتهای گذشته طلب دارند.
به باور دادرس، اگر طلب ۴۰۰۰ میلیارد تومانی جایگاههای سی ان جی پرداخت نشود، جایگاهها به تعطیلی کشیده میشوند و دولت مجبور میشود، روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین به جای سی ان جی را از خارج وارد کند و به خودروها اختصاص دهد، لذا ناترازی بنزین تشدید میشود. وی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد جایگاههای بنزین جایگاههای سیانجی فعال هستند و از ۲۵۰۰ جایگاه موجود تعداد ۲۴۰۰ جایگاه سیانجی فعال است و بقیه به خاطر بازسازی و استانداردسازی ایمنی فعالیتی ندارند.دادرس این را هم تاکید کرد: ظرفیت کل جایگاههای سیانجی کشور روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز فشرده طبیعی است، اما در عمل این رقم به ۱۸ میلیون متر مکعب میرسد، یعنی جایگاه سیانجی با ۴۵ درصد ظرفیت کار میکنند.دادرس در مورد اینکه چگونه میتوان ظرفیت جایگاه سیانجی را فعال کرد، گفت: اولاً بسته حمایتی دولت باید اختصاص یابد، ثانیاً تولید خودروهای دوگانه سوز در کارخانهها باید افزایش یابد.به گفته وی، خودروسازان طی سه سال گذشته کمتر از ۱۰۰ هزار خودروی دوگانه سوز تولید کردند، در حالی که باید سالی ۱۰۰ هزار خودرو تولید میکردند، یعنی در سه سال گذشته باید ۳۰۰ هزار خودروی دوگانه سوز تحویل میدادند، اما متاسفانه در یک سال ۵۰ هزار، سال بعد ۷۰ هزار و در سال بعد ۱۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز تحویل دادند.دادرس این را هم گفت: در تعطیلات نوروز به خاطر بسته بودن مدارس و عدم فعالیت سرویسهای مدارس، عملاً جایگاههای سیانجی در استان تهران در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار گرفتند و مشتری ندارند.
دادرس در مورد اینکه برخی رانندگان میگویند توان حرکتی گاز سی ان جی نسبت به بنزین کمتر است، گفت: این در مورد موتورهای قدیمی که کاربراتوری بودند، صدق میکند، اما موتورهای جدید به صورت انژکتوری هستند و موتورهای پایه گاز سوز، گاز فشرده را مانند بنزین به صورت پودر شده به موتور میرسانند و فرقی بین مصرف سی ان جی و بنزین در موتور وجود ندارد، البته کسانی که از گاز سی ان جی استفاده میکنند، باید روغن سی ان جی هم در موتور استفاده کنند تا نیتراسیون موتور افزایش یابد. موتورهای نسل جدید سکونشیال که باعث شده احتراق موتور به وسیله سی ان جی افزایش یابد.رئیس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاههای سیانجی استان تهران همچنین بیان داشت: اگر دولت از فعالیت سیانجی حمایت نکند و بستههای حمایتی را در نظر نگیرد، ممکن است از ماههای آینده جایگاه سی ان جی رو به تعطیلی نهند و در آن صورت، دولت مجبور میشود روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین جایگزین سیانجی را ارائه کند و با کسری بیشتر مواجه میشود.وی این را هم گفت: ما پیشنهاد کردیم دولت برای تشویق رانندگان به مصرف سیانجی در هر کارت سوخت خودروهای دوگانه سوز ۳۰۰ متر مکعب گاز رایگان سیانجی در نظر بگیرد که تاکسیها برای ۱۵ روز اول سال بتوانند از آن استفاده کنند و همچنین برای خودروهایی که از نو دوگانه سوز میشوند، بستههای تشویقی ماهانه ۳۰۰ متر مکعب گاز رایگان سی ان جی در نظر بگیرند تا مصرف سی ان جی بتواند جایگزین بنزین شود و دولت از ناترازی بنزین نجات پیدا کند.
دادرس این پیشنهاد را هم داد که دولت برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشود، اجازه دهد، کارمزد جایگاههای بنزین و سیانجی از مردم اخذ شود، یعنی هر فردی که از بنزین استفاده میکند، به ازای هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی، مبلغ ۵۰۰ تومان به عنوان کارمزد جایگاه از مردم گرفته شود، در مورد سی ان جی هم به ازای هر متر مکعب گاز سیانجی که ۵۰۰ تومان است، مبلغ ۵۰۰ تومان نیز به عنوان کارمزد از مردم گرفته شود، در آن صورت هم دخل و خرج جایگاه دار درست میشود و هم دولت مجبور نمیشود هر سال از بودجه رقمی برای کارمزد جایگاههای بنزین و سیانجی پرداخت کند.وی ادامه داد، از طرفی فاصله قیمتی بین بنزین و سیانجی افزایش مییابد و رانندگان بیشتری تشویق میشوند که از گاز سی ان جی به جای بنزین استفاده کنند. البته این را این را هم میتوانیم ارائه کنیم که جایگاههای سی ان جی درجه بندی شوند برای جایگاههای ممتاز به ازای هر متر مکعب گاز ۵۰۰ تومان کارمزد درجه ۲ ۴۰۰ تومان و درجایگاههای معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان از مردم گرفته شود تا به مردم هم اجحاف نشود. به