دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : 5184
جالب است ۰
قطعه سازان می گویند وقتی که بزرگترین تصمیم‌گیر ایران خودرو، قطعه‌سازی کروز باشد در رقابت‌های سخت و زمان پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان، اولین فردی که سهم خود را برمی‌دارد مالک ایران خودرو است که قدرت و نفوذ بیشتری دارد.
مدیریت کروز در ایران‌خودرو، مرگ صنعت قطعه‌سازی در ایران
به گزارش کارآفرينان نيوز مجمع عمومی صاحبان سهام ایران خودرو در تاریخ هفدهم بهمن ۱۴۰۳ برگزار شد و در آن جلسه، اعضای هیئت مدیره جدید این شرکت انتخاب و مدیرعامل آن معرفی شد. براین اساس یک دهه پس از گرفتن اولین صندلی هیئت مدیره ایران‌خودرو توسط قطعه‌سازی به نام کروز، این شرکت در فرآیندی شائبه‌برانگیز مدیریت ایران‌خودرو را بدست آورد.این در حالی است که شورای رقابت اما حضور یک قطعه‌ساز در فرآیند مدیریت یک شرکت خودروسازی را مصداق انحصار عنوان کرده است.استدلال شورای رقابت برای انحصار خواندن حضور شرکت قطعه‌ساز کروز در شرکت بالادستی، حذف سایر قطعه‌سازهای دیگر از رقابت اقتصادی دانسته است. پیشتر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نامه‌ای ضمن اعتراض به ایجاد رانت اطلاعاتی در هیئت مدیره ایران‌خودرو برای یک شرکت خاص، این روند را موجب اخلال در روند رقابت سالم در صنعت قطعه‌سازی دانستند.یکی از مواردی که به شدت موجب نگرانی قطعه‌سازان شده، نوع مدیریت و تقسیم سهم‌ها در شرایط بحرانی است. به گفته یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان که نخواست نامی از وی ذکر شود، وقتی که بزرگترین تصمیم‌گیر ایران خودرو، قطعه‌سازی کروز باشد در رقابت‌های سخت و زمان پرداخت مطالبات به قطعه‌سازان «اولین فردی که سهم خود را برمی‌دارد، همان مالک یا مدیر (ایران خودرو) است که قدرت و نفوذ بیشتری دارد.»
یکی دیگر از مشکلاتی که به شدت بر نگرانی‌های قطعه‌سازان افزوده، به‌ویژه در زمینه فسادهای سازمان‌یافته است. افرادی که به فسادهای بزرگ متهم هستند، در موقعیت‌های مدیریتی همچنان به تصمیم‌گیری ادامه می‌دهند، و این موضوع برای قطعه‌سازان احساس ناامیدی ایجاد کرده است.به گفته این فعال صنعتی این در حالی است که برخی از قطعه‌سازان برای حل مسائل مالی و اقتصادی خود با مشکلاتی از قبیل توقیف حساب‌ها و ممنوعیت خروج مواجه هستند، این تضادها بیشتر نمایان می‌شود.در این شرایط بسیاری از قطعه‌سازان و شرکت‌های بزرگ سکوت کرده‌اند و ترجیح داده‌اند از وارد شدن به بحث‌ها و انتقادات خودداری کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود و بتوانند در شرایط سخت اقتصادی به فعالیت خود ادامه دهند. به گفته وی ادامه قوانین و شرایط موجود در حوزه خودروسازی از جمله قیمت‌گذاری دستوری که عاملی برای زیان ده شدن خودروساز است باعث می‌شود تا مدیریت جدید ایران خودرو (بخش خصوصی) برای رهایی از زیان ده بودن به سمت مونتاژکاری حرکت کند. مدیریت جدید ایران خودرو در همین راستا، برنامه‌هایی برای ارائه مدل‌های جدید مونتاژی به بازار در 5 سال آینده مطرح کرده است.
بنابراین در صورتی که شرایط به این گونه پیش رود قطعا، قطعه‌سازی و قطعه‌سازان کشور از بین می‌روند، اما اگر سیاست‌های حوزه خودرو اصلاح شود می‌توان امیدوار بود که مدیریت جدید ایران خودرو با بهره‌گیری از سیاست‌های جدید تولید داخلی و قطعه‌سازی به کار خود ادامه دهد.

انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcj.oeifuqevxsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما