پکن برای تلافی تعرفههای آمریکا به شرکتهای هواپیماییاش دستور داده دیگر هواپیمای بوئینگ تحویل نگیرند.
به گزارش کارآفرينان نيوز پکن در واکنش به تعرفههای ۱۴۵ درصدی آمریکا بر واردات کالاهای چینی به شرکتهای هواپیمایی خود دستور داده تا تحویل گرفتن هواپیماهای جدید از بوئینگ را متوقف کنند. به نوشته بلومبرگ، این اقدام میتواند تاثیر زیادی بر شرکت بوئینگ داشته باشد چراکه چین یکی از مهمترین بازارهای رشد این شرکت محسوب میشود.افت سهام بوئینگبه دنبال انتشار این خبر، ارزش سهام بوئینگ در معاملات امروز ۲ درصد کاهش یافت.
این دستور شامل شرکتهای هواپیمایی ایر چاینا، چاینا ایسترن ایرلاینز، و چاینا ساترن ایرلاینز میشود که در مجموع قرار بود بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ بیش از ۱۷۵ هواپیمای بوئینگ تحویل بگیرند.پکن همچنین از شرکتهای هواپیمایی خواسته است خرید تجهیزات و قطعات مرتبط با هواپیما از تامینکنندگان آمریکایی را نیز متوقف کنند، اقدامی که ممکن است هزینه نگهداری ناوگان فعلی بوئینگ در چین را افزایش دهد.اما چین در حال بررسی کمکهای مالی برای شرکتهای داخلی است که هواپیماهای بوئینگ را اجاره کردهاند و اکنون به دلیل تعرفهها با هزینههای بالاتری مواجه شدهاند.این نخستین بار نیست که چین اقدامی قاطعانه علیه بوئینگ انجام میدهد. این کشور نخستین کشوری بود که پس از دو سانحه مرگبار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، هواپیماهای ۷۳۷ مکس را زمینگیر کرد و تا پایان ۲۰۱۹ بیشتر سفارشها و تحویلهای ۷۳۷ مکس را تعلیق کرده بود.
افزایش فشارها بر بوئینگتازهترین ضربه وارد شده به بوئینگ، بحرانهای موجود این شرکت را وخیمتر کرده است. بحرانهایی که با آن درگیر است:* اعتصاب گسترده کارکنان در سال ۲۰۲۴* افزایش بازرسیها و سختگیریهای قانونی پس از جدا شدن بخشی از بدنه در یکی از پروازهای مدل MAX 9* مشکلات ادامهدار در زنجیره تأمین قطعاتاز زمان وقوع حادثه مربوط به MAX 9، ارزش سهام بوئینگ بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و این شرکت اکنون با خطر از دست دادن جایگاه خود در بازار مهم آسیا-اقیانوسیه روبروست.در این میان، شرکت هواپیماسازی ایرباس از اروپا و همچنین COMAC چین ممکن است از کاهش نفوذ بوئینگ در منطقه بهرهمند شوند و سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.تحلیلگران بر این باورند که تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا میتواند روند تبادل کالا بین دو کشور را تقریبا به حالت توقف درآورد. تنها در سال ۲۰۲۴، حجم مبادلات تجاری میان این دو قدرت اقتصادی بیش از ۶۵۰ میلیارد دلار بوده است.با افزایش خصومتها، صنعت هوافضا به یکی از کانونهای اصلی این نبرد تجاری تبدیل شده و بوئینگ در صف نخست آسیبدیدگان قرار گرفته است.