واگذاری بهرهبرداری فرودگاهها به بخش غیردولتی علاوه بر تحقق شعار سال جدید، فرصتی برای شکلدهی رابطه مردم-دولت و توسعه هوانوردی عمومی است که بستری مناسب برای ورود سرمایهگذاران کوچک و متوسط به این صنعت محسوب میشود.
به گزارش کارآفرينان نيوز با توجه به نامگذاری سال جدید به سرمایهگذاری برای تولید، نیاز است فرصت های سرمایهگذاری را برای همکاری دولت و بخش غیردولتی برای تامین سرمایه را شناسایی و ورود بخش غیردولتی را تسهیل کنیم.امروزه حملونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب میشود و دربرگیرنده فعالیتهای گسترده در همه زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات است و در آنها جریان دارد و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکـاری بهعهـده دارد.بدون وجود شبکه حملونقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگـان مطلـوب، تـصور رشـد و توسـعه عمـومی کـشور غیرممکن بهنظر میرسد. ویژگیهای حملونقل در ترانزیت و حملونقل بینالمللی ضریب میگیرد و درجه اهمیت آن دوچندان میشود.در این میان حملونقل هوایی مزایای منحصر به فردی نسبت به سایر شیوههای حملونقلی دارد که جذابیت سرمایهگذاری را دوچندان میکند. به گزارش Airfacts، صنعت هوانوردی با ۳.۵ تریلیون دلار درآمد، حدود ۴.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را تشکیل میدهد. این صنعت، نقش حیاتی در ارتباط دادن مردم، کسبوکارها و فرهنگها در سراسر جهان و اتصال آن ها به بازارهای جهانی دارد و سهم پررنگ آن در اقتصاد جهان شامل نه تنها خطوط هوایی، بلکه فرودگاهها، تولید هواپیماها، گردشگری و لجستیک نیز میشود.در صنعت هوانوردی که مأموریت اصلی آن جابهجایی امن و ایمن بار و مسافر است، چهار رکن کلیدی ناوگان هوایی شامل انواع پرنده، فرودگاهها شامل زیرساختهای پشتیبان عملیات هوایی، صنعت پشتیبان شامل تأمینکننده نیازهای فنی، مهندسی و لجستیکی دو رکن فوق و همچنین نیروی انسانی شامل مغز افزار و سرمایه فکری برای پیشبرد و نگهداشت سه رکن اول است.
حسین پورفرزانه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در دیدار نوروزی با دستاندرکاران صنعت هوایی عنوان کرد که ترغیب سرمایهگذاری هدفمند بخش خصوصی در رکنهای صنعت هوانوردی باید انجام شود و در این رویکرد، نیروی انسانی نه صرفاً یک هزینه، بلکه عاملی مؤثر در تولید ثروت تلقی میشود و یکی از راهکارهای کلیدی برای جذب سرمایه، استفاده از مدلهای جمعسپاری و جذب سرمایههای خرد است.پورفرزانه، مدل حکمرانی در صنعت هوانوردی را اقتصاد مردمپایه پیشنهاد کرد و گفت: صنعت ساختمان با رگولاتوری شهرداریها نمونهای عملی از حکمرانی اقتصاد مردمپایه است و در این مدل طراحی و اجرا توسط بخش خصوصی با کمک ساختار نظام مهندسی با هدایت و تنظیمگری در چارچوب ضوابط حاکمیتی صورت میگیرد.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که این مدل میتواند الهامبخش طراحی ساختار حکمرانی صنعت هوانوردی باشد، افزود: در این راستا، راهاندازی نظام مهندسی هوانوردی به منظور واگذاری اجرای پروژهها به نهادهای دانشبنیان پیشنهاد میشود. همچنین ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری دولتی و خصوصی در این صنعت، ابزار توانمندی برای هدایت سرمایهها به سمت بخشهای مولد خواهد بود.وی در ادامه ضمن اشاره به واگذاری بهرهبرداری فرودگاهها به بخش خصوصی، توسعه هوانوردی عمومی را فرصت دانست و گفت: هوانوردی عمومی بستری است برای ورود سرمایهگذاران کوچک و متوسط به صنعت هوانوردی است و این حوزه، پتانسیل بالایی برای مردمیسازی بهرهبرداری از صنعت دارد که میتواند مشابه پلتفرمهای حملونقل شهری، زمینهساز تحولی در بازار خدمات هوانوردی باشد.
به گفته کریم نائینی، کارشناس حملونقل، به دلیل قرارگیری ایران بر روی فلات مصرف سوخت هواپیما در نشست و برخاست نسبت به سایر فرودگاههای منطقه کمتر است. از طرفی، صنعت هوایی کشور با این که نسبت به سایر شیوههای حملونقل عمر کوتاهتر و ساختار پیشرفتهتری دارد، تا تحقق اهداف مطلوب خود فاصله طولانی دارد.این کارشناس افزود: برای رونق فرودگاهها و صنعت هوانوردی کشور نیاز است که با کنار گذاشته شدن قیمتگذاری دستوری بلیت هواپیما و باز گذاشتن فضای رقابتی، ورود سرمایه بخش غیردولتی به این صنعت هموارتر شود و بدین ترتیب شاهد ورود ناوگان و افزایش ایمنی و کیفیت پروازها خواهیم بود که مطابق با شعار سال جدید مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» است.این کارشناس حملونقلی با تشبیه صنعت هوایی کشور به زمین بکر و حاصلخیزی که هنوز در آن بذری کاشته نشده است، اقدام مهم بعدی را همکاری هوایی با کشورهای توسعه یافته در این حوزه عنوان کرد.