شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۲
کد مطلب : 5739
جالب است ۰
با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، بنادر کشور نقش پررنگی در تجارت بین‌المللی کالا دارند که با وجود تحریم‌ها، در سال ۱۴۰۳ رکورد عملیات تخلیه و بارگیری و کانتینری خود را شکستند و ذیل یک نقشه‌راه کلان و چابک‌سازی سازمان‌های دخیل، می‌توان بنادر کشور را به هاب اوراسیا تبدیل کرد.
رکوردشکنی بنادر ایران در سایه‌ تحریم‌ها
به گزارش کارآفرينان نيوز بنادر به عنوان شاهراه‌های ارتباطی و دروازه‌‍‌های تجارت بین المللی، نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها دارند. کشورهایی که از موقعیت جغرافیایی راهبردی و دسترسی به آب های آزاد برخوردارند، توانسته‌اند با توسعه بنادر خود، به بازیگران اصلی در زنجیره تامین منطقه ای و جهانی تبدیل شوند.در این میان، ایران با موقعیتی منحصر به فرد در تقاطع کریدورهای تجاری شرق-غرب و شمال-جنوب، از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای ایفای نقشی کلیدی در تجارت جهانی برخوردار است.دسترسی ایران به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، موقعیت ویژه‌ای برای تعامل با بازارهای جهانی و منطقه‌ای فراهم کرده است. از طرفی حوضه‌ های دریایی خزر، سیاه و مدیترانه در پیرامون کشور قرار دارند که وزن ژئوپلیتیکی (جغراسیاسی) کشور را ارتقا بخشیده‌اند.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی سعید رسولی به بیان آمار عملکرد بنادر کشور در سال ۱۴۰۳ اعم از میزان تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی و عملیات کانتینری بنادر پرداخت.این مسئول میزان تخلیه ‌و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی سال ۱۴۰۳ را معادل ۲۳۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۳۰ تن، اعلام کرد که ۸۲ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۴۶۸ تن آن متعلق به تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی و ۱۵۲ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۶۶۲ تن آن بارگیری کالاها بوده است.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که جمع تخلیه ‌و بارگیری کالاهای نفتی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۳، معادل ۱۰۳ میلیون و ۴۵ هزار و ۲۰۴ تن بود، گفت: همچنین طی مدت مذکور جمع تخلیه ‌و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۱۳۱ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۹۲۶ تن بود و مجموع تخلیه ‌و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نیز معادل ۲۳۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۳۰ تن بوده است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سهم کالاهای نفتی ۴۴ درصد و سهم کالاهای غیرنفتی ۵۶ درصد بوده است.رسولی به میزان تخلیه‌ و بارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری طی سال ۱۴۰۳ نیز اشاره و اعلام کرد: میزان تخلیه ‌و بارگیری در بخش عملیات کانتینری سال قبل معادل ۳ میلیون و ۸۳ هزار و ۶۲۳ TEU (TEU معادل یک کانتینر بیست فوتی است) بود که در قیاس با عملیات کانتینری طی سال ۱۴۰۲ که معادل ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۲۶۷ TEU بود، رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.به گفته کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، با توجه به آن که در کانتینرها کالاهای باارزش جابه‌جا می‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت که کالاهای ورودی و خروجی کشورمان به لحاظ ارزشی رشد پیدا کرده و اگر بتوانیم سهم صادرات و ترانزیت کالاهای کانتینری را را افزایش دهیم، در تجارت خارجی سهم پررنگ‌تری خواهیم داشت.بعد از اجرای توافق برجام، عملکرد کانتینری بنادر ایران از حدود دو میلیون TEU در سال ۱۳۹۴ به بالای سه میلیون TEU در سال ۱۳۹۶ رسید.در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ برای نخستین بار به مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دست یافت. این رویداد همزمان با امضای قرارداد برجام میان ایران و هفت قدرت جهانی بود که منجر به ایجاد فرصت‌هایی در اقتصاد و به تبع آن، در حوزه حمل و نقل ایران شد.
با خروج ترامپ از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، بار دیگر آسیب جدی به حمل‌ونقل دریایی ایران وارد شد، به‌گونه‌ای که عملکرد کانتینری بنادر کشور از ۳.۰۷ میلیون TEU در سال ۱۳۹۶ به ۱.۹۵ میلیون TEU کاهش یافت.با این حال، با وجود تحریم‌های بیشتر و شدیدتر بنادر کشورمان ایران موفق به رکوردزنی شدند و تحریم هم نتوانست مانع قدرت‌نمایی حمل‌ونقل دریایی در تجارت خارجی ایران شود.حسن کریم‌نیا، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، عنوان کرد که این حجم از پردازش بار در بنادر کشور رکورد ۲۰ سال گذشته بنادر ایران محسوب می‌شود. با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون تنی فعلی، عملکرد بیش از ۷۸ درصدی بنادر کشور را نشان می‌دهد.مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقلی دیگر در خصوص ظرفیت های بندری ایران می گوید که ایران مزایای نسبی و رقابتی در ترانزیت (گذر) کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی دارد.باقری افزود: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، این امکان را دارد که کشورهای آسیای مرکزی را به آب های گرم جنوب برساند و به گسترش تجارت خارجی آن ها کمک کند. از طرفی، هند نیز برای تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نیز نیاز به حضور در این بندر برای مدیریت کالای خود دارد.این کارشناس افزود: نباید دچار آفت تک بعدی بودن در خصوص همکاری های حمل‌ونقلی شویم. همین بندر چابهار این امکان را دارد که به کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC) متصل شود و علاوه بر توسعه جنوب شرق کشور، چینی‌ها را از تنش‌های دریایی در دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا نجات دهد که جدال پکن و واشنگتن در این مناطق بالا گرفته است.
این کارشناس تاکید کرد که نباید از وقایع جهانی از جمله جنگ تعرفه‌ای میان آمریکا و چین جا بمانیم. با وجود زمزمه‌های ناشی از بستن گلوگاه مالاکا توسط آمریکا، بازگشت به مسیرهای زمینی برای اتصال به دومین قدرت اقتصادی جهان ناگزیر است که مسئولان باید چابکی لازم را از خود نشان بدهند.

انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcf.mdtiw6de1giaw.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما