وزیر راهوشهرسازی فرزانه صادق در حاشیه اجلاس تراسیکا عنوان کرد که مهمترین برنامه ایران در یک سالی که ریاست تراسیکا را بر عهده دارد، تکمیل زیرساختهای ترانزیتی در کشورمان با هدف تسهیل، یکپارچهسازی فرایندها و دیجیتال کردن آنها است.
به گزارش کارآفرينان نيوز کریدور تراسیكا شامل سیستم حملونقل تركیبی در منطقه آسیای مركزی، قفقاز و اروپای شرقی است كه شاخه جنوبی آن از ایران میگذرد.تراسیكا اولین بار در سال ۱۹۹۳ در كنفرانسی در بروكسل با حضور وزرای تجارت و حملونقل ۸ كشور به منظور حل مشكلات حملونقل و تجارت منطقه مطرح شد و ایران در سال ۲۰۰۹ به ان ملحق شد.فرزانه صادق در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نشست به میزبانی کشورمان امروز هشتم اسفندماه برگزار شد و اعضا بر یکپارچهسازی زیرساختهای کریدوری، یکپارچهسازی فرآیندهای حملونقل و دیجیتال کردن آنها تاکید کردند.وی افزود: انجام این اقدام مهم منجر به افزایش ترانزیت و حمل و نقل و در نهایت توسعه منطقهای خواهد شد.وی با بیان این که برگزاری نشستها و رویدادهای بین المللی در کشورمان نشان از توسعه ترانزیت منطقه در جهت افزایش ارتباطات منطقهای و تثبیت توسعه آن دارد، گفت: در هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا ۱۲ از ۱۴ کشور حاضر در شرق اروپا، قفقاز و آسیای میانه (اعضای تراسیکا) حضور داشتند.به گفته وی از امروز به مدت یک سال جمهوری اسلامی ایران رئیس تراسیکا خواهد بود و به طور قطع وقتی از بسترسازی و یکپارچهسازی فرایندهای حمل و نقلی صحبت میکنیم، تسهیل گمرکات ایران و دیگر کشورهای عضو یکی از مهمترین شقوق همکاریها خواهد بود.وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مهمترین برنامه ایران در یک سالی که ریاست تراسیکا را بر عهده دارد، تکمیل زیرساختهای ترانزیتی در کشورمان با هدف تسهیل یکپارچه سازی فرایندها و دیجیتال کردن آنها است.
صادق یادآور شد: با توجه به نقش محوری ایران در این موضوع به طور قطع نتیجه آن افزایش ترانزیت عبوری از کشورمان خواهد بود.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحریمهای ظالمانه در ابتکار عمل ایران در محوریت ترانزیتی منطقه اثرگذار نخواهد بود و حضور اعضای تراسیکا در کشورمان بیانگر همین مسئله است.صادق تاکید کرد: به طور قطع هر ۱۴ عضو اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا و از جمله ایران به دنبال تکمیل کریدور شمال -جنوب و شرق-غرب هستند تا رشد چشمگیر را در ترانزیت منطقهای رقم بزنند.وی با اشاره به اینکه ترانزیت ارزان و روان از کشورمان یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این موضوع دنبال میکنیم، افزود: به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاص کشورمان، ایران به طور طبیعی انتخاب بسیاری از کشورها برای ترانزیت خواهد.صادق خاطرنشان کرد: اگرچه افزایش سهم ریل، ترانزیت امن و صرفهجویی در سوخت را نیز به دنبال دارد اما توسعه ترانزیتی همه شوق جادهای ریلی و دریایی را دربرمیگیرد و باید در این زمینهها نیز برنامه داشته باشیم.وی افزود: تامین منابع در بودجههای عمرانی به تکمیل کریدورهای یاد شده کمک خواهد کرد و در این مسیر از سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و مولدسازی داراییها بهره خواهیم برد.صادق با اشاره به تاسیس صندوق سرمایهگذاری تراسیکا اظهار کرد: این موضوع پیشنهادی بوده که از سوی نمایندگان رمانی، ترکیه و چند کشور دیگر ارائه شد و در دبیرخانه تراسیکا مورد بحث، تبادل نظر و بررسی قرار خواهد گرفت و تاسیس این صندوق مشترک به توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای عضو کمک خواهد کرد.