پس از افزایش قیمت کارخانهای خودرو توسط ۲ خودروساز، بازار این کالای پرحاشیه وارد رکود مطلق شده و معاملهای در این بازار انجام نمیشود.
به گزارش کارآفرينان نيوز افزایش قیمت تولیدات ۲ خودروساز بزرگ داخلی در هفته جاری و شب هنگام اعلام شد. براین اساس قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور با مجوز از وزارت صمت تا ۳۵ درصد افزایش یافت.بعد از اعلام این افزایش قیمتها، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز در بازار تا حدودی افزایش یافت. اسد کرمی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص واکنش بازار به این افزایش قیمتها، گفت: از دو روز پیش و پس از اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو، قیمت فروش خودرو در بازار افزایشیافته است و فروشندگان خودروهای داخلی قیمت خودروهایشان را ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادهاند.وی افزود: پیرو افزایش قیمت خودروهای داخلی قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایشیافته است. کرمی بیان داشت: اما علیرغم افزایش قیمتها، هیچگونه خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد و بازار در رکود مطلق است. به گفته این فعال بازار خودرو خریداران خودرو در انتظار کاهش قیمتها و فروشندگان هم در انتظار افزایش بیشتر قیمتها هستند بنابراین هیچ خریدی و فروشی در بازار صورت نمیگیرد و بازار در دو روز گذشته در رکود فرورفته است. وی با بیان اینکه بخشی از جامعه قدرت خرید خودرو بالای یک میلیارد تومان را ندارند و حتی خرید خودرو ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون تومانی نیز برایشان امکانپذیر نیست، گفت: بخشی از رکود حاکم بر بازار خودرو ناشی از عدم توان مردم برای خرید خودرو است که با افزایش اخیر قیمتها و افزایش قیمت خودروهای داخلی به بیش از یک میلیارد تومان توان این عده برای خرید بیشتر کاهش مییابد.
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بدون افزایش عرضه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شود بنابراین اکنون که خودروسازان مجوز افزایش قیمت گرفته اند باید عرضه به بازار را افزایش دهند تا جلوی افزایش قیمت خودرو در بازار گرفته شود و دست دلالان از بازار کوتاه شود و مصرف کننده نهایی نیز متضرر نشود.
پیرو افزایش قیمت خودرو نمایندگان مجلس در راستای حمایت از مصرف کنندگان اقداماتی را برای تعدیل قیمت بازار انجام دادند از جمله اینکه کمیسیون تلفیق تصمیم به کاهش تعرفه واردات خودرو گرفت. به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این کمیسیون تصمیم گرفت که تعرفه واردات خودروهای خود در سال آینده را از ۸۰ به ۶۰ درصد کاهش دهد. همچنین غلامرضا تاجگردون در صفحه شخصی ایکس خود در فضای مجازی نوشت: "هرچقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود"
بنابراین در صورت تصویب نهایی تصمیم کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش تعرفه واردات در صحن علنی مجلس و سپس در شورای نگهبان، سال آینده واردات خودرو میتواند بیش از امسال باشد و امید میرود با موافقت سایر مسئولین با این موضوع تا حدودی بازار انحصاری خودروسازان شکسته شود.گفته میشود کمیسیون تلفیق مبلغ ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴ را به ۲.۵ میلیارد یورو افزایش داده که در صورت مصوب شدن این موضوع میتواند تأثیر مثبتی در بازار خودرو داشته باشد
خودرو گران شد پس چرا سهامش در بورس با قیمت پایین عرضه میشود؟!
با وجود افزایش چندین باره قیمت لوازم یدکی خودرو و خود خودرو چرا همچنان قیمت سهامهای عرضه شده در بورس در قیمت پایین جا خشک کرده و تکان نخورده است. افراد بسیاری در دولت آقای روحانی که ادعا میکرد از بورس و سرمایههای مردم در بورس حمایت خواهد کرد. سهامهای خودرویی خریداری کردند یعنی در سال ۱۳۹۹ سهام خودرویی خرید کردند. و در حال حاضر که دولت آقای پزشکیان بر سر کار آمده و چهار سال قیمت خودرو و لوازم یدکی چندین برابر شده ولی همچنان سهام خریداری شده مردم در چهار سال تکان نخورده است بنابراین این مساله نیاز به بررسی دارد. لطفاً مسئولان پاسخ شفافی به مردم بدهند. ارتباط کاهش قیمت سهمهای خودرویی در بورس با گرانی خودرو چیست؟