چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد مطلب : 3477
جالب است ۰
درحالی‌که اختلاف میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی علنی‌تر از قبل شده، نرخ دلار هم در حال حرکت به سمت سقف سال گذشته است.
سامان بازار ارز منتظر وفاق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی
به گزارش کارآفرينان نيوز قیمت‌ها در بازار ارز صعودی شده و در بازار آزاد حرف از دلار ۶۶ هزارتومانی به میان آمده است.روند قیمت‌ها در بازار به‌گونه‌ای شده که کمتر تحلیلگری جرئت بیان نظر می‌کند. تغییرات لحظه‌ای در قیمت‌ها در بازار ارز باعث التهاب در سایر بازارها نیز شده است. اما چرا قیمت دلار در مدار افزایش قرار گرفته و تلاش‌ها برای کاهش نوسانات بی‌نتیجه مانده است؟

علنی شدن اختلاف میان فرزین و همتی

حدود ۲ ماه است، همتی که زمانی رئیس بانک مرکزی بوده، به مسند وزارت اقتصاد رسیده است.در این مدت، او و فرزین گاه‌وبیگاه اختلاف خود را به رسانه‌ها کشانده و با زبان اشاره نظرات یکدیگر را رد کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی معتقدند کنار سایر دلایل، علنی شدن این اختلاف در دورن دولت سیگنال افزایشی به بازار ارز داده است.همتی چند هفته قبل در ساختمان عباس‌آباد بانک مرکزی، تأکید کرد مسئول کنترل تورم بانک مرکزی است نه وزارت اقتصاد! صحبتی که نشان از شروع برخی اختلافات در آینده میان دو مقام اقتصادی و بانکی در دولت جدید داشت.در اولین رونمایی از این اختلاف، پای ارز نیمایی به میدان باز شد. وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با اشاره به فاصله دو نرخ ارز نیمایی و آزاد اظهار کرد: فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد. این اختلاف در حال حاضر توجیه ندارد و بسیار زیاد است.اما فردای همان روز فرزین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دراین‌خصوص گفت: ما نگران نرخ تورم هستیم و نمی‌توان نرخ ارز نیمایی را بیش از این مقدار افزایش داد.حالا اما نرخ ارز در سامانه نیما در ابتدای سال از ۴۱ هزار تومان شروع شده و اکنون در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومان است.اختلاف بعدی این دو مقام مسئول در دولت به موضوع نرخ بهره بازمی‌گردد. فرزین یکی از راه‌های کنترل نقدینگی را افزایش نرخ سود می‌داند. افزایش نرخ سپرده تا ۳۰ درصد نیز نتیجه همین تفکر است. اما همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خبر از تلاش برای کاهش نرخ سود برای حمایت از بورس می‌دهد.

صدای واحد از تیم اقتصادی دولت نیاز امروز کشور

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در زمینه افزایش نرخ ارز فارغ از مسائل اقتصادی و رویدادهای بین‌المللی، اصلی‌ترین دلیل آن اختلاف میان مسئولین اقتصادی و بانکی است.این استاد دانشگاه ادامه داد: از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید صدایی واحد در زمینه سیاست‌گذاری بیرون بیاید که در دوره‌های مختلف این موضوع از بین رفته است.وی افزود: دلالان بازار ارز با دریافت این اختلاف، با کوچک‌ترین التهابی شروع به دستکاری قیمت‌ها می‌کنند و تنها یک واکنش یکپارچه از سوی دستگاه اجرایی می‌تواند این روند را متوقف کند.رحیمی تأکید کرد: به نظر می‌رسد کشور در شرایط فعلی مشکلی در تأمین نیازهای ارزی نداشته باشد، ولی این موضوع در اختلاف آقایان همتی و فرزین کم‌رنگ شده و بازار با نوسان صعودی همراه شده است.
 

انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcc.mq1a2bq0mla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما