فناوران ایرانی رباتی ساختهاند که با کمک هوش مصنوعی بستههای پستی را بدون آسیب و خطا پردازش میکنند. این طرح برگزیده بیستوششمین جشنواره جوان خوارزمی شد.
به گزارش کارآفرينان نيوز در شرکتهای پستی، بستهها معمولاً بهصورت سنتی و با نیروی انسانی جداسازی و مرتبسازی میشوند که این روش میتواند منجر به خطا و حتی آسیب به بستهها شود حالا متخصصان ایرانی رباتی طراحی کردهاند که این فرآیند را هوشمندانه و با دقت بیشتری انجام میدهد، کاهش خطاها و افزایش بهرهوری را به همراه دارد. ۷ میلیون بسته پستی تاکنون با این رباتهای ایرانی پردازش شدهاند.طرح این متخصصان در بیست و ششمین جشنواره جوان خوارزمی با عنوان « ربات جداساز مرسولات پستی» برگزیده شد. این محصول اولین بار در کشور تولید شده است.مجری این طرح ساسان محمدی در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: در مقطع لیسانس با همبنیانگذار خود یک ربات خیلی کوچک ساخته و الگوریتمهای خیلی خوبی روی آن پیاده کرده بودیم. حدود ۸ ماه با یک گروهی در آمریکا به صورت فریلنسری کار رباتیک را آغاز کردم و مرداد ۱۴۰۰ یک پروژهای در اصفهان به عنوان رباتهای پیش خدمت رستوران گرفتم و ۷ ربات را تحویل مشتری دادیم. در شتاب دهنده دانشگاه شریف برای استقرار درخواست داده و فعالیت خود را به عنوان استارتاپ با ایده رباتهای خدماتی هوشمند آغاز کردیم.
محمدی در ارتباط با همکاری با شرکت پست گفت: بعد از بازدید از شرکت پست و مشاهده مشکلات سورت توسط نیروی انسانی، یک ماه و نیم تمام روش های سورتینگ دنیا را بررسی کردیم. در دنیا فقط دو شرکت در چین و آمریکا با استفاده از ربات کار جداسازی را انجام میدهند. فروردین ۱۴۰۱ این ایده را با مدیرعامل شرکت ملی پست مطرح کردیم. قرار شد چند ربات ساخته و به صورت نمونه کار انجام دهیم. این کار سختافزاری و نرمافزاری است. یعنی هفت گروه فنی مختلف روی این پروژه کار کردیم و دنبال سرمایه میگشتیم. دولت از ما حمایت نکرد و توانستیم سرمایهگذار شخصی پیدا کنیم.
۷ میلیون بسته پستی با رباتهای ایرانی پردازش شدند
این فعال فناور عنوان کرد: مرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه شریف ۵ عدد از رباتها در محیط تقریبا ۵۰ متر مربعی به صورت گروهی با هم کار کردند و فیلم آن را برای مدیرعامل پست فرستادیم. وزیر ارتباطات وقت فیلم را دید و بعد از من قول گرفت که در بهمن همان سال،۴۰ ربات را بسازیم. الان یک سالی میشود که ما شرکت پست هستیم و بالغ بر ۷ میلیون بسته پستی را سورت کردیم. تعداد رباتها را از ۴۰ به ۵۰ رساندیم و ۲۰ ربات دیگر هم از آذر امسال در پست مرکزی کرمانشاه استفاده شد. این محصول حاصل تلفیق ۷ علم و هنر فنی مختلف از جمله طراحی مکانیک، طراحی صنعتی، هوش مصنوعی، کنترل و ناوبری و ... است.
قابلیتی که هوش مصنوعی به این رباتها اضافه کرده است
محمدی عنوان کرد: این رباتها به صورت گروهی با هم کار میکنند و هر رباتی در مسیر از گیت ورودی به خروجی مورد نظرش برود و بسته را به استان موردنظر تحویل دهد، هوشمند است و بنا به ترافیکی که روبروی آن است، همیشه یک مسیر نمیرود. در مسیریابی رباتی و نوآوری این رباتها از الگوریتمهای هوش مصنوعی استفاده کردیم که بتوانیم بهرهوری آن را بالاتر ببریم.وی درخواستی نیز از دولت داشته و عنوان کرد: ما هیچ حمایتی از دولت نگرفتم و خود ما سرمایهگذار آوردیم. جذب سرمایه توان ما را خیلی گرفته است. در صنعت پست کشور حدود ۲۵۰۰ و در کل صنعت لجستیک کشور حدود ۱۳ هزار ربات نیاز است و الان ۷۰ ربات فعال است. تنها درخواست ما از دولت، بستن قرارداد با ما است که تعداد رباتها را تا سال آینده که هدف گذاری کردیم به ۵۰۰ عدد برساند.