رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بینالمللی «مکتب نصرالله»، گفت: سید حسن نصرالله یک سیاستمدار حکیم بود.
به گزارش کارآفرينان نيوز همایش بینالمللی «مکتب نصرالله» صبح امروز (شنبه) ۱۹ آبان ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با همکاری مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حال برگزاری است.در این همایش ۲۵ مهمان از ۱۳ کشور جهان حضور دارند؛ کشورهایی که از جمله آنها میتوان به لبنان، عراق، بحرین، مصر، کویت، ترکیه، هند، مالزی، الجزایر و تونس اشاره کرد.
محورهای اصلی برگزاری این همایش به بررسی ابعاد مختلف فکری و معرفتی شخصیت سیدحسن نصرالله با هدف الگوسازی و تبیین نقش رهبران آینده مقاومت اختصاص دارد. «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران ویژه این همایش در ابتدا مراسم، گفت: ۴۰ روز است که در فراق برادر بزرگوارمان سید عزیز مقاومت داغداریم. ما برای آنکه بتوانیم از این دلتنگی توان بیشتری برای پیشرفت بگیریم باید بدانیم چه گوهر یکدانهای را از دست دادهایم.
وی افزود: این خودآگاهی به ما کمک میکند که از نصرالله شهید سرمایهای به دست بياوريم برای تداوم راه نصرالله بزرگ و به ثمر رساندن نهایی طرحی که جان و زندگیاش را وقف آن کرده بود. با نگاه الهی شهادت نصرالله مؤمن و مجاهد برای او و برای جبهه مقاومت شکست نیست. شهادت او بیش از هر زمانی نقاب قاتلان جهنمیاش را کنار میزند و زشتی و بیهودگی سازشکاری با این باند تبهکار، جنایتکار و اهریمنی را نمایان میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: روزگاری امام موسی صدر که به گواه شهید نصرالله از الگوهای رهبران حزبالله بود به درستی گفت اسرائيل شر مطلق است. نصرالله نیز از ابتدا طوفان الاقصی هم که در کنار مجاهدان حماس ایستاد باور داشت و با صدای بلند گفت هیچ جنگی مانند مبارزه با صهیونیستها مشروع نیست. قالیباف گفت: نبردی با مشروعیت کامل اخلاقی، دینی و انسانی و امروز هم رهبر انقلاب میفرمایند هر ضربه به رژیم از سوی هر کس و هر مجموعه خدمت به کل منطقه و بلکه به کل انسانیت است. سید حسن نصرالله یک سیاستمدار حکیم بود. او در اوج کنشگری انقلابی و جهادی در یک میدان پرتنش بر مدار دیانت و عقلانیت حرف میزد و عمل میکرد.
وی ادامه داد: سید حسن نصرالله اجتماع شيعيان را بر اساس همافزایی درونی و همزیستی با دیگر طوایف لبنان ساماندهی کرد. رهبر شهید حزبالله با همین عملکرد عقلانیاش مولد قدرت بود. قدرتی در خدمت انسان. او در جهان معاصر یک نهاد قدرتمند ایجاد کرد که همسو با منافع و امنیت ملی لبنان و در خدمت پیشرفت این کشور بود. حزبالله زیر چتر رهبری او هم قدرت ایدئولوژیک بود و هم یک قدرت استراتژیک.رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمتر اینکه حزبالله با رهبرانی چون سید عباس موسوی و سید حسن نصرالله هيچگاه نه ریشههایش را از دست داد و نیاز چشماندازش دور شد. فلسفه تأسیس حزبالله مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم است. آموزهای که نه فقط اسلامی بلکه مطابق با وجدان انسانی است. همانطور که اسلام خدمت به انسان را به ما تکليف میکند، نصرالله نیز میگفت انسان مسئولیت ما است.
قالیباف گفت: او سربلندی لبنان را میخواست، اما اسرائيل را مانعی نه فقط در برابر لبنان بلکه سدی در برابر پیشرفت کل منطقه میدید. نصرالله حزبالله را یک نهاد صرفاً نظامی نمیدید بلکه او آن را چند گام فراتر برد و به یک سازمان اجتماعی تبدیل کرد. درحالیکه قدرت دفاعیاش را هم ارتقا داد تا جایی که تبدیل به کنشگری راهبردی در منطقه غرب آسیا است.وی اظهار کرد:نصرالله چنان ریشههای این نهال را در دل مردم کاشت که سرکوب و میرایی در مورد آن مهنا ندارد و هر که با او درگیر شود مقاومت حزبالله موجب رویش بیشتر در آن و استوارتر شدن ریشههایش میشود. او یک شخصیت برجسته شیعه بود، اما نماد وحدت واقعی بر اساس منافع امت بود که به خصوص در مسأله فلسطین خودش را آشکار کرد.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:او به عنوان رهبر حزبالله هرگز نگفت طوفان الاقصی مسأله فلسطینی یا سنی است. بلکه آن را مسأله مقاومت، مسأله اسلام و انسانیت شناخت و با همه توان حزبالله را وارد این میدان کرد و تا جایی پیش رفت که خودش را فدای آرمان مقاومت کرد. نصرالله بزرگترین و گویاترین رسانه مقاومت بود. نقاط ضعف دشمن را دقیق میشناخت و سنگینترین عملیاتها را روی آنانجام میداد. بدون آنکه از صداقت فاصله بگیرد و ادعای گزاف مطرح کند او یک تنه مفهومسازی و گفتمانسازی میکرد و با این کار هم جبهه مقاومت را پیش میبرد و هم دشمن را زیر تازیانهاش میگرفت.
قالیباف تشریح کرد: هنوز جملات طلاییاش کابوس صهیونیستها است. امروز در حالیکه دستشان به خون این رهبر آزاده آلوده است باید با عملیاتی شدن تهدیداتش دستوپنجه نرم کنند. امروز میفهمند "یواش یواش" یعنی چه. "به میدان نگاه کنید" یعنی چه. امروز تا مغز استخوانشان از ضربههای مهلک حزبالله بعد از سید تیر میکشد. وی در ادامه گفت: بالاترین درجه تحقیر برای اسرائيل این است با وجود به شهادت رساندن رهبران و فرماندهان حزبالله که ۴۰ روز از آن میگذرد و با وجود هجوم وحشیانه هوایی و تجاوز زمینی با بیش از پنج لشگر نتوانسته به خاک لبنان پیشروی کند و به جایش شاهد سختتر شدن و گستردهتر شدن آتش حزبالله روی سرزمینهای اشغالی و صنایع و مراکز نظامی و امنیتی رژیم است. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چه سردرگمی راهبردی از این روشنتر که فرماندهان اسرائيلی میگویند ما نمیدانیم برای چه هدفی میجنگیم. چه شکستی از این سنگینتر که همه خطوط قرمز بشری و جهان شمول را رد کنند تا جایی که به نیروهای سازمان ملل نیز حمله کنند، اما بدون هیچ پیروزی ملموس و قابل توجهی شمشیر محور مقاومت را تیزتر و بلندتر ببینند.قالیباف با اشاره به عملیات روانی رژیم صهیونیستی با هدف ترور شخصیت شهید نصرالله، گفت: اسرائيل حتی در ترور سید حسن نصرالله نیز رسوا شد. آنها تلاش کردند که چهره یک رهبر صلحطلب را به گونهای دیگر نشان دهند درحالیکه نصرالله و یارانش عامل صلح و ثبات نه تنها در غرب آسیا بلکه بدون هیچ اغراقی در دنیا بودند.
وی افزود: جهان نقش حزبالله را در مهار تروريست داعش فراموش نمیکند. جریان تروريستی داعش عملیاتهای خود را محدود به سوریه، عراق و کشورهای خاورمیانه نکرد. همگان شاهد نفوذ او در پاریس، بروكسل، برلین، لندن و سایر شهرها و کشورهای جهان بودند. این حزبالله بود که با نثار خون فرزندان خویش این تهدید بینالمللی را مهار و ثبات و امنیت را در جهان برقرار کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز دنیا و به ویژه اروپا، امنیتش را مدیون رهبری شهید نصرالله است. حزب الله عامل صلح و ثبات است و اگر سران آمریکا واقعاً برای منطقه غرب آسیا صلح میخواستند، باید سگ پاسبانشان را کنترل میکردند، نه آنکه فرماندهان رشید و رهبر عاقل حزبالله را با بمبها و دیگر ابزارهای نظامی و کمکهای اطلاعاتیشان ترور کنند.قالیباف گفت: منش فرماندهی نصرالله، پیرو همان منطق مقاومت در دفاع مقدس بود. رهبران و فرماندهان ما خودشان پیشتاز میدان هستند و به قول حاج قاسم سلیمانی به نیروها نمیگویند بروید، بلکه میگویند بیایید! نصرالله هم تا آخرین لحظه به مجاهدان حزبالله وفادار ماند و مثل آنها در میانه میدان به شهادت رسید، همچنان که یحیی السنوار در پایبندی به همین سنت، تا آخرین نفس در میدان و کنار سربازان مقاومت در خط مقدم جنگید.وی افزود: بله، ما چنین شخصیت برجسته و بیتکراری را بهواسطه توحش صهیونیستهای تروریست از دست دادیم. ترور سید حسن نصرالله، با آن کارنامۀ درخشان در مقاومت و در مبارزه با توحش رژیم کودک کش صهیونی، او را به سرمشق نسلهای آینده مقاومت تبدیل کرده است. ما اطمینان داریم که طبق سنت الهی دست شهید برای گرهگشاییها بازتر از هر وقت دیگری است. اما صهیونیستهای خوابزده هم یواشیواش خواهند دید که شهید نصرالله برای آنها خطرناکتر از سیدحسن نصرالله است.رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر بزرگداشتی برای رهبران و فرماندهان شهید مقاومت، یک بیداری وجدان و تجدید پیمان برای ماست. مومن واقعی در جستوجوی شهادت است و کسی را نمیتوان از محبوبش ترساند. ما تا آخرین قطره خون ایستادهایم. چه دشمن را شکست دهیم و چه شهید شویم، در هر دو صورت پیروزیم.
قالیباف گفت: ممکن است اکنون دلهایی بیقرار و نگران آینده حزبالله باشند؛ اما بدانید تجاوز اسراییل به لبنان در گذشته عامل پیدایش حزبالله شد، جنگ جاری باعث استحکام و تعالی همه جانبه آن می شود. چیزی که در محاسبات صهیونیستها نمیگنجد و آنها درکی از این معادلات ندارند. حماس و حزبالله برخلاف تحلیل و محاسبات دشمن، اتکا به فرد ندارند؛ بازیابی سیاسی و نظامی حزبالله با رهبری جدید در همین چهل روز، طلیعهای برای فتح در روزهای آینده است؛ ان شاء الله.وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ما به برگزاری جشن پیروزی در قدس شریف امیدواریم. مقاومت امروز ما برای باز شدن راه مردمسالاری برای همه فلسطینیان است؛ چه مسلمان باشند، چه مسیحی و چه یهودی. آنها مثل مردم سراسر دنیا حق دارند دولت خودشان را انتخاب کنند. روزی نه چندان دور این اتفاق مبارک خواهد افتاد؛ ان شاء الله.در این همایش، «علیرضا اعرافی» مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه، «محمدجواد ظریف» معاون راهبردی رئیسجمهور و حجتالاسلام و المسلمین «عباسعلی اختری» رئیس کمیته حمایت از مردم فلسطین به سخنرانی پرداختند.«اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز از حاضران در این همایش بود.
محورهای اصلی همایش مکتب نصرالله به بررسی ابعاد مختلف فکری، شخصیتی و سیاسی سیدحسن نصرالله اختصاص دارد که از آن جمله میتوان به ابعاد شخصیت فردی، علمی، معنوی و خردورزی شهید سید حسن نصرالله، دیدگاه های گفتمانی شهید نصرالله، ابعاد مدیریتی همه جانبه شهید نصرالله، تمدن نوین اسلامی در مکتب فکری و مبارزاتی نصرالله، ارزشهای آرمانی و منافع ملی در مکتب انقلابی نصرالله، همزیستی ملی و پاسداری از هویت مذهبی در مکتب نصرالله، دیدگاههای گفتمانی شهید نصرالله (بین المذاهب، بین الادیان و تعامل با جریانهای سیاسی و قومی)، راهبرد مقاومت، جهاد و مبارزه با صهیونیسم و استکبار در مکتب نصرالله و وفاداری، پایبندی و تبعیت از رهبری ولایت فقیه در مکتب فکری و عملی شهید نصرالله اشاره کرد.