چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
کد مطلب : 3382
جالب است ۰
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای برخی مسئولان وزارت نفت، وزارت کشور و محیط زیست پرونده کیفری تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
تشکیل پرونده کیفری برای برخی مدیران مرتبط با قانون هوای پاک
به گزارش کارآفرينان نيوز ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ شهادت جمع کثیری از جبهه مقاومت به‌خصوص مردم شهیدپرور فلسطین و لبنان و به‌ویژه سید مقاومت و فرماندهان حزب‌الله به‌خصوص شهید نیلفروشان را تسلیت عرض کرد. وی با اشاره به سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای اجرای وظایف خود و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه اولویت کار سازمان را بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه قرار دادیم. برای تحقق این مهم، ابتدا باید مسئله‌ و مشکل را شناسایی کنیم و بعد راهکار آن را شناسایی کنیم. خدائیان گفت: از همین رو گلوگاه‌های فساد شناسایی شده توسط سازمان بازرسی برای دولت سیزدهم ارسال کردیم، شهید آیت‌الله رئیس دستور دادند که دولت با همکاری سازمان بازرسی، برای رفع این گلوگاه‌ها اقدام کند. این گلوگاه‌های فساد را برای دولت جدید نیز ارسال کردیم و امیدواریم در این دولت نیز نسبت به رفع این گلوگاه‌ها اقدام شود.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: در نتیجه ۶ هزار و ۱۱۲ برنامه‌های نظارت و بازرسی این سازمان، ۱۰ هزار و ۶۱۸ گزارش در مورد مسئولان امر تهیه شد که ۶ هزار و ۶۷۰ مورد آن بیشتر گزارش‌های با جنبه اصلاحی و هشداری بود. وی در ادامه توضیح داد: همچنین ۲ هزار و ۵۷۰ مورد تخلف اداری، ۳۱۴ گزارش تخلفات انتظامی به نهاد ریاست‌جمهوری و هزار و ۴۹ مورد گزارش کیفری بوده است.
خدائیان بیان کرد: سازمان بازرسی ۱۶ هزار و ۷۴۱ مورد گزارشات اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داده است که ۱۳ هزار و ۵۵۸ مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرایند‌ها بود. در نتیجه این گزارشات اثربخشی‌هایی هم حاصل شده است.وی با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (۱۴۰۲) نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) داشتیم، گفت: تسریع در وصل و انتقال وجوه حدود ۱۴۰ همت اثربخشی داشته‌ایم.
انسداد سپرده توسط بانک‌ها غیرقانونی استخدائیان در پاسخ به سؤالی در خصوص انسداد سپرده‌ها در زمان ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها گفت: برخی افراد شکایت می‌کردند که بانک‌ها در زمان ارائه تسهیلات اعلام می‌کنند که مبلغی را فرد سپرده کند، بانک این سپرده را مسدود می‌کرد و یا بخشی از تسهیلات را مسدود می‌کرد که این اقدامات برخلاف قوانین و مقررات بانک مرکزی بود‌ همکاران ما به این ورود کردند و نسبت به آن هشدار دادند. اگر مجدد با این موارد مواجه شویم، برخورد خواهیم کرد.
تمایل بانک ها به بنگاه داری است وی با اشاره به بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: بر اساس قانون بانک‌ها باید طی سه سال دست از بنگاه داری بردارند، به بیان دیگر بانک‌ها موظف هستند که سالانه ۳۰ درصد بانک ها را به فروش برسانند، بانک‌ها این کار را نکردند سال گذشته ۱۰۰ همت از بنگاه‌ها واگذار شد اما نسبت به بنگاه‌ها ناچیز است. متأسفانه بانک‌ها تمایل به بنگاه‌داری کنند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تخلفات خودروسازان گفت: یکی از گلایه‌های مردم و حتی گزارش‌هایی که از طریق سامانه ۱۳۶ به سازمان بازرسی وارد می‌شود، شکایات مربوط به وزارت صمت و خودروسازان به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروها است. وی ادامه داد: سامانه یکپارچه خودرو در سال ۱۴۰۱؛ ۵هزار نفر برای خودروی سمند سورن ثبت‌نام کرده بودند. وزارت صمت ادعای آنها را تایید کرد و البته شورای رقابت هم اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه مزبور تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.خداییان در پاسخ به سوالی درباره بدون گرفتن تأییدیه به ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: مدیرعامل شستا طبق توافقنامه‌ای که میان شستا و ستاد اجرایی فرمان امام، ۴۵ درصد گروه مالی مفید و ۱۰ درصد پتروکیمیا را با برآوردی که به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال بود، خریداری کرده است و مقرر شده بود که ۲۵ درصد از ثمن معامله را در هشت قسط پرداخت کنند که این مبلغ پرداخت نشد و بخش کمی از پیش‌پرداخت به فروشنده یعنی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شد. بازرسان پس از اطلاع از موضوع ورود کردند که ابهاماتی در قرارداد وجود داشت.
خداییان توضیح داد: در رابطه با تامین منبع مالی این قرارداد ابهام وجود داشت چرا که در قانون برنامه هفتم توسعه سازمان‌های بازنشستگی مکلف شدند تا شرکت‌های خود را واگذار کنند نه اینکه اضافه کنند.وی ادامه داد: همچنین گروه مفید پروژه‌های زیادی دارد که هنوز اتمام پیدا نکرده است و متاسفانه بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه شستا زیان‌ده هستند. همچنین این مقام مسئول افزود: با ورود سازمان بازرسی و مخالفت سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی بعید است که این قرارداد به نتیجه برسد و باید ببینیم که وزارت رفاه چه تصمیمی برای این قرارداد خواهد گرفت.
بانک‌ها از پرداخت وام فرزندآوری و ازدواج عقب افتادندوی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی درباره نظارت بر تسهیلات ازدواج و فرزندآوری گفت: در سال گذشته ورود جدی داشتیم و بانک‌ها هم همکاری خوبی در ارتباط با تسهیلات  ازدواج و فرزندآوری داشتند.خدائیان افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ همت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج پرداخت شد و تعهدات شبکه بانکی به طور کامل اجرا شد.وی با اشاره به کاهش ۱۶۵ هزار نفری متقاضی تسهیلات فرزندآوری در سال گذشته تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال بانک‌ها در زمینه تسهلات ازدواج و فرزندآوری عقب هستند. متقاضیان فرزندآوری در صف انتظار در حال حاضر به ۴۱۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در امر تسهیلات ازدواج هم بانک‌ها با کندی مواجه هستند. بانک‌ها به وظایف خود عمل نکنند برای تک تک آنها پرونده تشکیل خواهد شد.خدائیان اظهار کرد: صف متقاضیان تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در ۶ماهه نخست امسال افزایش پیدا کرده و بانک‌ها از پرداخت وام تکلیفی عقب هستند.ورود سازمان بازرسی به موضوع ساختمان‌های ناایمن رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره شناسایی ساختمانهای ناایمن گفت: در این خصوص برنامه نظارت و بازرسی داشتیم که تعدادی از واحدهای ناایمن شناسایی شدند. خداییان افزود: ۷۰ درصد از این واحدها اداری، تجاری، مسکونی یا سینمایی بودند همچنین حدود ۶ درصد از این ساختمان‌ها مربوط به مراکز درمانی و بهداشتی بودند.وی اضافه کرد: هشدارهایی به وزیر کشور و شهرداری در سال‌های گذشته ارائه شد همچنین مکاتباتی با وزارتخانه‌هایی که ساختمان‌های نا‌ایمن داشتند از جمله وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی ره انجام شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کمیته تخصصی با حضور نماینده دادستان تهران در آتش‌نشان تشکیل شد و در استانداری تهران نیز کارگروهی به منظور ایمن سازی بازار بزرگ تهران شکل گرفت تا با کمک شهرداری تهران این موضوع ساماندهی شود. وی اظهار کرد: حدود ۶۱ ساختمان از گروه وضعیت بحرانی خارج شدند اما هنوز ۶۸ ساختمان وجود دارد که حتماً باید نسبت به آنها اقدامات لازم صورت گیرد.خداییان افزود: ۲۹۶ ساختمان در دستگاه‌های اجرایی نیاز به ایمن‌سازی دارند و یا ساخته شدند که پایان کاری برای آنها گرفته نشده است که باید نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام شود.
توضیحات سازمان بازرسی درباره قراداد میلیاردی شهرداری تهران با چین رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه این نشست خبری درباره قراداد میلیاردی شهرداری تهران با چین، گفت: شهرداری‌ها از هر دستگاه دیگری وظیفه سنگین‌تری به‌عهده دارند، از جمع‌آوری زباله تا فضای سبز و ساخت و سازها و حمل و نقل، بر عهده آن‌هاست و ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارند و بر این اساس تعداد شکایتی که از شهرداری‌ها صورت می‌گیرد و بیش‌ از سایر دستگاه‌ها به شهرداری ورود داریم. از پیگیری‌های ما بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کلانشهرهاست. همچنین نحوه مدیریت پسماندها، عملکرد سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر است که در بسیاری از موارد منجر به تشکیل پرونده کیفری نمی‌شود و امور اصلاح می شود.وی افزود: از جمله اموری که اصلاح شدند، انحلال کمیته توافقات در شهرداری‌ها بود که طور دیگری نسبت به مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام می‌کردند.  همچنین برخی مصوبات ماده ۵ قبل از ارسال به شورای عالی معماری و شهرسازی به اجرا گذاشته می‌شد که همکاران بازرسی ورود کردند و الان رویه تغییر کرده است.خداییان سپس درباره خریدهای خارجی شهرداری تهران گفت: شکی نیست که ما‌ نیاز به یک نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران‌هستیم. بسیاری از اتوبوس‌ها و ون‌ها و تا‌کسی‌ها فرسوده هستند که باعث شده هم آلودگی صوتی داشته باشیم و هم آلودگی هوا را، هم اینکه هم میزان مصرف آنها به شدت بالاست. در اجرای قانون هوای پاک تکالیف شهرداری است که این ناوگان باید نوسازی شود و شهرداری اقداماتی در این باره دارد و قراردادی با شرکت چینی منعقد کرده تا تعداد زیادی اتوبوس، ون، تاکسی و موتور سیکلت برقی به کشور وارد شود.
وی تأکید کرد: ما مخالف ورود وسایل نقلیه برقی به کشور نیستیم اما ابهاماتی پیش آمده بود و از شهرداری استعلام کردند تا ابهامات برطرف شود، از جمله اینکه چند هزار ون و اتوبوس و تاکسی و موتور برقی وارد می‌شود اما آیا زیرساخت‌های آن مانتد ایستگاه‌های شارژ برقی و امکان تأمین‌ برق آن از سوی وزارت نیرو وجود دارد؟ آیا شرکت‌های داخلی می‌توانند بخشی از این خرید را تأمین کنند تا ذیل قانون حمایت از خرید از توليدکننده ایرانی از آنها حمایت کنیم؟ جلساتی برگزار و برخی ابهامات برطرف شد و رفع برخی ابهامات در دستور کار است و امیدواریم هر چه سریع‌تر این ابهات برطرف شود، اما اینطور نیست که ما کار را متوقف کرده باشیم.
قیمت بلیط آزاد باشد نباید سوخت یارانه‌ای با هواپیماها دادرئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تخلفات برخی از آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌های متخلف در خصوص فروش بلیط در ایام‌ خاص مانند بلیط اربعین گفت: در مدت اخیر میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های هواپیمایی اختلافاتی بر سر قیمت‌گذاری بلیط هواپیما وجود داشت.وی افزود: وزارت راه و شهرسازی معتقد بود که قیمت بلیط‌ها باید توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی تأکید داشتند که قانون آزادسازی قیمت‌ها را به رسمیت شناخته و آن‌ها می‌توانند قیمت بلیط را به‌طور آزاد تعیین کنند. این اختلاف نهایتاً به دیوان عدالت اداری ارجاع شد و دیوان عدالت اداری رأی به ابطال الزام قیمت‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار داد. خدائیان گفت: وزارت راه و شهرسازی به این حکم اعتراض کرد، اما حکم نهایی توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد. با توجه به افزایش قیمت بلیط‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی، انتظار می‌رود دولت نیز در تخصیص یارانه سوخت و دیگر تسهیلات به این شرکت‌ها تجدید نظر کند تا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نباشیم. اگر قیمت بلیط آزادسازی می‌شود، طبیعتاً نباید سوخت با یارانه دولتی به هواپیمایی‌ها داده شود.
خدائیان در رابطه با اقدامات سازمان بازرسی در حوزه ثبت بیان کرد: در رابطه با پیگیری تصویب مالکیت از طریق ابطال سند و صدور سند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به بیت المال بازگشته است، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری اراضی ملی و دولتی ۱۰ هزار هکتار بوده، پیگیری خلع ید و رفع تصرف اراضی ملی، دولتی به میزان ۲ هزارو ۳۱۱ هکتار بوده که با کمک دستگاه قضایی، جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و املاک این اثربخشی‌ها حاصل شده است.شناسایی راه‌های فرار مالیاتیوی افزود: یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور موضوع شناسایی راه‌های فرار مالیاتی و پیشگیری از آن است و همه بسیج شده‌اند تا با کمک دولت نسبت به رفع این گلوگاه‌ها اقدام کنند ما نباید به تعدادی که شناسایی شده اکتفا کنیم چرا که نیاز داریم کارها به روزرسانی و کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام شود. بر این اساس سعی کرده‌ایم نظارت بازرسی را به شکلی پیش ببریم که از پشتوانه علمی و پژوهشی مراکز علمی و پژوهشی کشور برخوردار باشد. برای تحقق این امر و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، ما تفاهم‌نامه‌هایی را با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور و مراکز تصمیم‌ساز منعقد کرده‌ایم تا در بحث علمی و پژوهشی از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.خدائیان بیان کرد: اقدام دیگری که در این راستا در دستور کار همکاران قرار داده‌ایم، شناسایی مدیران سختکوش، پرتلاش و پیگیر، دارای روحیه مبارزه با فساد است در کنار آن شناسایی مدیران ضعیف، بی‌انگیزه و در نهایت برخورد با مفاسد است. اگر در ضمن بررسی‌ها مشخص شود که فرد، افراد یا گروهی سوءاستفاده مالی و سوء جریان دارند همکاران ما هیچ گونه اغماضی در این خصوص نخواهند داشت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با اجرای قانون هوای پاک گفت: در رابطه با قانون هوای پاک وظایفی بر عهده دستگاه‌های مختلف اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است اما هنوز با معضل آلودگی هوا، آب و خاک مواجه هستیم سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده و برنامه‌هایی نیز دارد.وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور به ۱۵ دستگاه در رابطه با عدم اجرای وظایف آن‌ها هشدار و پیشنهاداتی داده و ۸۰ مکاتبه با مسئولان دستگاه‌ها صورت گرفته است، ۱۲۰ جلسه با وزیران، روسای سازمان‌ها و سایر دستگاه‌ها برگزار شده و برای مسئولان وقت ۴ وزارتخانه پرونده کیفری تشکیل شده است و برای برخی مسئولان وزارت نفت، وزارت کشور، محیط زیست پرونده کیفری تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد. خدائیان اظهار کرد: البته اقداماتی با توجه به هشدار‌هایی که سازمان بازرسی به سازمان‌ها و دستگاه‌ها داده، صورت گرفت به عنوان مثال بازنگری در استاندارد نفت کوره انجام شد که این استاندارد به مدت ۸ سال به روزرسانی نشده بود و استاندار گوگرد نفت کوره از ۳/۵ به ۸ دهم درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع در اجلاسیه ۲۵۴ کمیته ملی استاندارد و تجهیزات و فرآورده‌های نفتی به تصویب رسید.
وی ادامه داد: با ورود سازمان بازرسی کل کشور حساب بهینه‌سازی مصرف سوخت و پیگیری راه‌اندازی سامانه ماده ۱۷ قانون هوای پاک انجام شد. بنابراین اقداماتی در رابطه با این پیشنهاد صورت گرفته است، اما مشکلی که قالب دستگاه‌ها مطرح می‌کنند مسئله بودجه و اعتبار است که در مواردی نیز درست است. به عنوان مثال از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده نیاز به اعتبار دارد، با این حال پیگیر هستیم که دستگاه‌ها تا حدی که می‌توانند به وظایف خود عمل کنند.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdch.6nxt23nxiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما