يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : 1379
جالب است ۰
طبق برنامه وزارت نفت، احداث واحدهای MTG و تبدیل مستقیم محصول نیمه‌خام و کم‌ارزش متانول به بنزین با فناوری چینی، می‌تواند بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین در کشور را رفع کند.
کیمیاگری در صنعت نفت با تبدیل متانول به بنزین
به گزارش کارآفرينان نيوز همه ما تجربه ایستادن در صف نانوایی در دقایق پایانی پخت نان را داشته‌ایم، شرایطی که گاها به چند نفر آخر صف نان نمی‌رسید و آنها احتمالا مجبور به جایگزین کردن نان بسته‌بندی بودند. با روند فعلی در دهه آتی همین اتفاق برای بنزین خواهد افتاد، با این تفاوت که نه فقط چند نفر آخر صف بلکه بنزین به نیمی از مردم نمی‌رسد درحالی که جایگزینی برای آن نیز وجود ندارد.
«تولید بنزین از متانول کلید خورد»، این خبری بود که وزیر نفت هفته گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد. به گفته جواد اوجی، تفاهمنامه‌های خوبی با پتروشیمی‌های متانول‌ساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود؛ اتفاقی که چینی‌ها در آن سرآمد هستند و می‌تواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند.يكي از فناوري‌هايی که می‎تواند در مقیاس بالا متانول را به محصولات ارزشمند تبدیل کند، فناوری تبدیل مستقیم متانول به بنزین (MTG) است. اصل این لایسنس متعلق به شرکت امریکایی EXXON بوده اما اکنون چینی‌ها نیز به آن دست یافته و بيش از 12 پروژه صنعتي در ظرفيت 3 ميليون تن بنزين از خوراك متانول احداث کرده‌اند و مسیر دسترسی به آن برای ایران فراهم است.

سقوط آزاد قیمت متانول در بازار جهانی

متانول یک محصول نیمه‌خام در صنعت پتروشیمی است که هم‌اکنون ظرفیت تولید آن در ایران سالانه 14 میلیون تن است؛ محصولی که قیمت آن از قیمت خوراک گاز تحویلی ارزان‌تر بوده و به دلیل بازار محدود و شرایط تحریمی، در بازار چین با تخفیف فروخته می‎شود.
هم‌اکنون ایران حدود 10 درصد از بازار متانول دنیا را در اختیار دارد و البته ناگریز، برنامه توسعه قارچگونه واحدهای متانولی برای رساندن ظرفیت تولید به 32 میلیون تن در سال 1406 و 40 میلیون تن در سال 1411 در حال اجراست؛ اتفاقی که در آینده‌ای نزدیک باعث سقوط آزاد قیمت جهانی متانول می‌‎شود.

پیشنهاد هدفگذاری تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین از متانول

طبق آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم‌اکنون، سهم متانول در سبد پتروشیمی ایران 41 درصد است درحالیکه سهم این محصول نیمه‌خام در سبد پتروشیمی دنیا بیشتر از 15 درصد نیست. حال این توسعه نامتوازن و غیربهینه، فرصتی برای افزایش تولید بنزین ایجاد کرده است.طبق برآوردها هر واحد متانولی 1.6 میلیون تنی می‌تواند روزانه بیش از 2.5 میلیون لیتر بنزین تولید کند. کارشناسان معتقدند که با هدفگذاری ساخت 3 واحد MTG و توليد روزانه 8 ميليون ليتر بنزين، مي‌توان بخش زيادي از ناترازي بنزين كشور را رفع کرد؛ ناترازی‌ که در سال گذشته 3 میلیارد دلار از منابع کشور، معادل یک ماه درآمد فروش نفت را را صرف واردات بنزین کرد.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcb.zb8urhbf9iupr.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما