پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : 1349
جالب است ۰
در دور اول انتخابات مجلس داوطلبان در ۲۲ حوزه انتخابی نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند و ۹۰ نفر از آنان در مرحله دوم برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت.
اولین روز رقابت ۹۰ نامزد برای رسیدن به ۴۵ کرسی خانه ملت
به گزارش کارآفرينان نيوز نامزدهای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نیمه شب گذشته فعالیت های تبلیغاتی آغاز خود را آغاز کرده‌اند تا یک بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به صندلی های خانه ملت در بهارستان امتحان کنند.
دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و از آنجایی که در آن زمان برخی از دواطلبان نتوانستند تعداد آرای مورد نیاز را کسب کنند به دور دوم انتخابات راه‌ یافتند.
براساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هر داوطلبی باید یک پنجم آرای صحیح را کسب کند تا در مرحله اول منتخب آرای ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشد.بر همین اساس در دور اول انتخابات مجلس داوطلبان در ۲۲ حوزه انتخابی نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند، ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت.از این ۴۵ کرسی، ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است. براساس قانون، مرحله اول و دوم انتخابات تفاوتی درساعات برگزاری ندارد و اخذ رای راس ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری شروع می شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت. زمان اخذ رای با تشخیص ستاد انتخابات و وزیر کشور قابل تمدید است که دراین صورت توسط ستاد انتخابات کشور اطلاع رسانی خواهد شد.
تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس تا ساعت ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و در نهایت ۲۰ اردیبهشت ماه رای گیری از مردم انجام می‌شود.به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، واجدین شرایطی که در حوزه انتخاباتی که به مرحله دوم کشیده شده اگر در مرحله اول انتخابات شرکت کرده باشند فقط می‌توانند در همان حوزه رای دهند. اما افرادی که در مرحله اول انتخابات رای نداده‌اند می‌توانند درهر کدام از حوزه های ۲۲گانه شرکت کنند. بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است و بنابراین افراد متولد پیش ۱۳۸۵/۲/۲۱می توانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفته که تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در چه حوزه ای رای داده اند از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم های موجود در شعب اخذ رای انجام می گیرد.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdci.5azct1ap3bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما