به گزارش کارآفرينان نيوز سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران امروز در جمع خبرنگاران، از اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۴ به ماموريت حملونقل خبر داد و گفت: از مجموع ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شورا، نزدیک به ۵۰ درصد برای مأموریت حملونقل در نظر گرفته شده است. تشکری هاشمی با اشاره به جزئیات این بودجه اظهار کرد: برای خرید و تعميرات اتوبوس در سال جاری، ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و براي توسعه و نگهداشت مترو حدود ٢٢/٠٠٠ ميليارد تومان مصوب شده همچنين برای آسفالت معابر، ۴ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. ، برای توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران و احداث تقاطع هاي غير هم سطح حدود ۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این اعداد نشاندهنده اولویت توسعه حملونقل عمومی در مدیریت شهری پایتخت است.
وی با اشاره به کندی در روند خريد واگنهای مترو تصریح کرد: در خصوص قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن، دولت شهید رئیسی اقدامات موثری را آغاز کرد و قراردادها عملیاتی شد، اما در مراحل ابتدایی با مشکلاتی از سوی سازنده مواجه شدیم. این مسئله نیاز به ورود جدی دستگاه دیپلماسی و وزارت کشور داشت که خوشبختانه با پیگیری دولت، شهرداری و شورا، موانع در شرف برطرف شدن هستند و امروز میتوان گفت روند ساخت واگنها روی ریل افتاده است. وی ادامه داد: توافقات در حال عملیاتی شدن است و انتظار میرود از اواخر امسال ورود واگنها آغاز شود. این پروژه چهار سال زمان میبرد و در صورت عدم بروز مانع، از سال ۱۴۰۵ آغاز و تا پایان سال ۱۴۰۸ ادامه خواهد یافت. تشکری هاشمی به پیشرفت در پروژه قطار ملی نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با خرید واگنهای چینی، پروژه تولید قطار ملی نیز با مشارکت کارخانه واگنسازی دنبال میشود در حال حاضر اولین قطار ملی در مسیر پرند در حال تست است و دومین قطار نیز در مراحل پایانی ساخت قرار دارد. یک رام دیگر نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، و پیشبینی میشود در نیمه نخست امسال چهار رام قطار ملی وارد خطوط بهرهبرداری شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین از اورهال بیش از ۳۰۰ واگن خبر داد و گفت: ما تنها به خرید فکر نکردهایم، بلکه نگهداشت ناوگان نیز برای ما اهمیت داشته است. تراموا در انتظار تحلیل کارشناسی تشکری هاشمی درباره طرح تراموا گفت: تجربهای در این حوزه نداشتهایم و باید مطالعات پایهای تراموا انجام شود. شهرداری حدود یک ماه پیش مطالعات اولیه را ارسال کرده و کارشناسان در حال بررسی آن هستند.
وی تاکید کرد: شورای شهر نیازمند مطالعات اقتصادی، اجتماعی، فنی و ترافيكي و همچنين تستهای میدانی دقیق در مورد تراموا است. تا زمانی که مطمئن نشویم این مد حملونقل با نیازهای فنی و خواست مردم نیز گفت: ۱۷۵۰ دستگاه تاکسی برقی suv شاسیبلند وارد شده و پیش از آن نیز ۱۷۵ دستگاه خودروی سواری سدان وارد شده است. همچنین لایحهای برای نحوه واگذاری این خودروها پیش از عید به شورا آمد و قرار بر این شد که خودروها فقط به رانندگان تاکسی داراي خودرو فرسوده واگذار شود. تشکری افزود: شورا بودجه مناسبی برای ارائه وامهای کمبهره یا بدون بهره به رانندگان تاكسي تصویب کرده و پیشبینی میکنیم طی دو ماه آینده واگذاری خودروهای شاسیبلند آغاز شود. ۵۰۰ دستگاه اتوبوسهای برقی در راه تهران تشکری هاشمی همچنین از برنامه شهرداری برای واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خبر داد و گفت: توافق شد که در مرحله اول ۵۰۰ دستگاه وارد شود. تاکنون ۱۸۹ دستگاه تحویل شده، ۱۰۰ دستگاه در گمرک قرار دارد و مابقی در راه است. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد با خودروسازان داخلی افزود: برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین ویژه خطوط بیآرتی با شرکتهای داخلی و با مشارکت خارجیها قرارداد بسته شده و طبق برنامه، این اتوبوسها بايد در ششماهه اول سال وارد ناوگان شوند.
تشکری هاشمی گفت: بنای ما بر این است که از توان داخلی حداکثر استفاده را ببریم. اما در مواردی که امکانپذیر نباشد، از تولیدات خارجی بهره خواهیم گرفت. با دو خودروساز داخلی نیز قرارداد بستهایم، اما متأسفانه آنها به بخشي از تعهدات خود عمل نکردهاند که در جلساتی دلایل آن، از جمله مشکلات ارزی، بررسی شده است. با این حال شورای شهر با جدیت پیگیر اجرای کامل قراردادها و حمایت از تولید داخلی است.عضو شورا در خصوص یارانه حملونقل عمومی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کرایهها در سیستم حملونقل عمومی شامل مترو و اتوبوسراني یارانهای است و تنها ۱۰ درصد آن از مردم دریافت میشود، اما تاکسی یک مد حملونقل خصوصی است و نمیتوان انتظار داشت مشابه مترو با يارانه اداره شود.تشکری هاشمی با اشاره به تفاوت تعرفهها در سیستمهای مختلف حملونقل افزود: تاکسیهای اینترنتی در برخي موارد بیش از سه برابر نرخ تاکسیهای خطی از مردم دریافت میکنند. کدام بخش خصوصی را سراغ دارید که صرفاً به اقتضای شرایط مردم، خدمات خود را ارزان کند؟ راننده تاکسی با خودرو خود درآمد کسب میکند، در حالی که هزینه نگهداری، استهلاک و اسقاط خودرو برای او بسیار بالاست. وی ادامه داد: سعی کردهایم با ایجاد نظام حمایتی، کرایهها را منطقی و عادلانه افزایش دهیم. از ابتدای اردیبهشتماه، سقف افزایش نرخ کرایه تاکسیها در پایتخت ۳۶.۸ درصد مطابق سقف ابلاغي دولت خواهد بود. مدیریت تردد خودروهای غیربومی؛ طرحی برای عدالت
تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تردد خودروهای غیربومی در تهران پرداخت و گفت: تهران یک ایرانشهر است؛ مردم از سراسر کشور برای کار، آموزش، درمان، خرید و تفریح به تهران میآیند و ما نیز باید پذیرای آنها باشیم. بنابراین ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران هيچ محدوديتي ندارد. وی تأکید کرد: اما در محدوده طرح ترافیک، تنها تعداد مشخصی از خودروها اجازه تردد دارند. به کسانی که با خودروی غیر پلاك تهران بخواهند وارد طرح ترافيك بشوند اجازه داده شده که در ماه تا ۵ روز بدون مشکل در طرح تردد داشته باشند. اما اگر ورود به محدوده بیش از ۱۰ روز شد، ديگر يك مسافر محسوب نمي شود و باید عوارض متناسب پرداخت کنند. تشکری هاشمی افزود: اگر کسی تصمیم به اقامت در تهران دارد، باید پلاک خودرو را تغییر دهد. کسانی که بدون تغییر پلاک بهطور مستمر در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند، باید مطابق مصوبات شورا عوارض طرح را پرداخت کنند. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بر لزوم شناسایی این خودروها توسط سازمان تاکسیرانی تأکید کرد و گفت: هیچکس مخالف کار نیست، اما باید چارچوب قانونی مشخصی بر آن حاکم باشد. اگر خودرویی در تهران فعالیت میکند، باید همانند خودروهای تهرانی تابع ضوابط شهری باشد.
تشکری هاشمی در ادامه با انتقاد از مراجعه برخی رانندگان تهرانی به شهرهای دیگر برای دریافت معاینه فنی گفت: در حال حاضر ۲۷ مرکز معاینه فنی در شهر تهران فعال است، اما برخی رانندگان برای دریافت معاینه فنی به شهرهای دیگر مراجعه میکنند. این مسئله باید بررسی شود، چرا که نشان میدهد استانداردها در مراکز بیرون از تهران بهدرستی رعایت نمیشود یا گریز از آنها آسانتر شده است. وی ادامه داد: لازم است دستگاههاي مسئول ليست مراكز خارج از تهران كه از تهران به آنها مراجعه مي كنند را بررسي كنند و بهدقت بررسی شود. چرا که ۸۸ درصد منابع آلاینده هوا از منابع متحرک مانند خودروهاست و این امر بهطور مستقیم بر کیفیت هوای پایتخت تأثیرگذار است.
انتهای خبر/