به گزارش کارآفرينان نيوز بهار ۱۴۰۳ خبری دلانگیز قلب میلیونها ایرانی را روشن کرد. عمره پس از ۱۰ سال انتظار و وقفه بار دیگر برای زائران ایرانی ازسرگرفته شد. این اتفاق، نه فقط یک رویداد مذهبی، بلکه نتیجه تلاشهای شبانهروزی دولت سیزدهم و شهید ابراهیم رئیسی و دیپلماسی فعال وزیر امور خارجه وقت شهید حسین امیرعبداللهیان بود.این روایت قصهای است از عزم و ارادهای که یکی از زیباترین سفرهای زیارتی را احیا کرد. از تحولاتی که این سفر را ممکن ساخت و از حال و هوایی که امروز در مکه و مدینه جریان دارد. سفری که با اشک شوق زائران آغاز شد و با دعای خیرشان ادامه یافت.نخستین گام در این مسیر با اعزام گروهی محدود از زائران در اوایل اردیبهشت سال گذشته برداشته شد. این گروه که تعدادشان حدود ۱۳۰ نفر بود، از فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تهران عازم سرزمین وحی شدند. این اعزام نمادین، نه تنها آغازی رسمی بلکه پیامی روشن از عزم و اراده مسئولان برای تسهیل سفر به سرزمین وحی به شمار میرفت.
قرار بود بعد از حج تمتع این سفرها آغاز شود اما با شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه، برنامهها هم تغییر کرد. دولت جدید که روی کار آمد، پس از مدتی دوباره سفر به سرزمین وحی را پیگیری کرد تا اینکه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران شاهد لحظهای تاریخی بود. ۱۷۰ زائر از استانهای تهران و کرمانشاه، با لباسهای سفید احرام و دلی پر از امید، سوار بر اولین پرواز عمره و راهی مدینه منوره شدند. این کاروان، پس از ۵ روز اقامت در مدینه و زیارت حرم نبوی، از مسجد شجره بهسوی مکه حرکت کرد تا نخستین گروه زائران ایرانی طواف کعبه را به جا آورند.پس از تهران و کرمانشاه، زائران کردستان، خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و تبریز نیز به کاروانها ملحق شدند. فرودگاههای بیشتری به مبادی اعزام تبدیل شدند و پروازها از شهرهای مختلف اوج گرفتند؛ تا جایی که اعزامها که با ۲ پرواز روزانه توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) آغاز شد، پس از حدود یک ماه به ۴ پرواز در روز رسید تا زائران بیشتری به این سفر معنوی بپیوندند.
در ماههای نخست استقبال از زائران محدود بود تا جایی که حتی در برخی از استانها افرادی که حتی فیش عمره هم نداشتند، توانستند به زیارت خانه خدا بروند. هزینه این سفر ۴۳ تا ۴۶ میلیون تومان بود. اما در آستانه ماه رجب برنامهها طوری دیگر رقم خورد. تعداد متقاضیان عمره آنقدر زیاد شد که ظرفیتها بهسرعت تکمیل و زائران منتظر ایجاد ظرفیت جدید شدند. در همان ایام تلاش شد تا علاوه بر پرواز هما، یک شرکت دیگر اعزام زائران عمره را هم بر عهده بگیرد. بر همین اساس، یک پرواز کویتی هم به پروازهای عمره اضافه شد تا روزانه تعداد زائران اعزامی به بیش از ۱۰۰۰ نفر برسد.
یکی از تحولات قابل توجه در این دوره از عمره، تنوع در مقاصد پروازی بود. در گذشته، زائران ایرانی تنها به فرودگاههای جده و مدینه اعزام میشدند اما اکنون با برنامهریزیهای صورت گرفته فرودگاه طائف نیز به فهرست مقاصد پروازی اضافه شده است. البته در حال حاضر، این پروازها بهصورت محدود و تنها از فرودگاه شیراز انجام میشود، اما همین گام کوچک روزنهای جدید را بهسوی تسهیل سفر برای زائران باز کرد.تغییر دیگری که تجربه سفر عمره را برای زائران ایرانی دگرگون کرده، استفاده از قطار سریعالسیر عربستان در مسیر بین مدینه و مکه است. پیش از این زائران برای پیمودن این مسیر حدود ۷ ساعت را در جاده سپری میکردند اما اکنون این زمان به حدود ۲ ساعت کاهش یافته است. این امر، نهتنها باعث صرفهجویی در زمان میشود، بلکه خستگی سفر را نیز به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد و زائران را با انرژی بیشتری برای انجام مناسک آماده میسازد.
البته در این میان یکی از مهمترین مشکلاتی که زائران در مدینه با آن مواجه هستند، در کنار محدودیتها در بقیع، محدودیت دسترسی به روضه منوره حرم نبوی است. بسیاری از زائران ایرانی از وضعیت گلایه دارند چرا که سعودیها اعلام کردهاند فقط باید با ثبتنام قبلی به روضه منوره بروید. این در حالی است که در سامانه نسک ظرفیت محدود است و بسیاری از زائران ایرانی در طول اقامت ۵ روزهشان در مدینه، حتی یکبار هم نمیتوانند به آنجا بروند. این موضوع در حج گذشته نیز انتقاداتی به دنبال داشت که حالا با افزایش تعداد زائران و تشدید محدودیتها، دلخوری بیشتری ایجاد کرده است.
علاوه بر این تحولات، تلاشهای مستمری برای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به زائران ایرانی در شهرهای مقدس مکه و مدینه صورت گرفته است. چندین هتل با کیفیت و امکانات مناسب در این شهرها برای اسکان زائران ایرانی در نظر گرفته شده است. در مدینه همه هتلها نزدیک مسجدالنبی (ص) و زائران به راحتی در هر ساعتی از شبانهروز میتوانند بهسوی این مکان مقدس بروند. اما در مکه وضعیت متفاوت است. با توجه به دوری هتلها تا خانه خدا باید زائران از اتوبوسهایی استفاده کنند که البته مسیر را برای آنها طولانیتر هم میکند.
تا امروز بیش از ۱۸۰ هزار نفر از مشتاقان ایرانی توفیق زیارت خانه خدا را یافتهاند و تا دهم شوال که پایان رسمی این دوره از اعزامهاست، این تعداد از مرز ۲۰۰ هزار نفر نیز فراتر میرود. این استقبال بینظیر و این حضور پرشور گواهی است بر عمق عشق و ارادت ایرانیان.عمره در سال ۱۴۰۳ روایتی است از امید، انتظار، تلاش و وصال. روایتی که با اشک شوق آغاز شد و با دعای خیر زائران ادامه یافت. این قصه، قصه دلدادگی است. قصهای که هر بار با حضور زائران جدید، رنگ و بویی تازه مییابد. سفری که از دل مذاکرات سخت به بار نشست و با دعای زائران جاودانه شد.
انتهای خبر/