ورود خودروسازان به صادرات پسته، بازار آجیل و خشکبار را در آستانه نوروز، متلاطم کرده است. این شرکتها که به دلیل کمبود ارز، به تجارت غیرتخصصی روی آوردهاند، با فروش غیراصولی و از دست دادن مشتریان خارجی، باعث افزایش قیمت پسته در بازار داخلی شدهاند.
خودروسازان پسته فروش چگونه آجیل عید را گران کردند
24 اسفند 1403 ساعت 14:14
ورود خودروسازان به صادرات پسته، بازار آجیل و خشکبار را در آستانه نوروز، متلاطم کرده است. این شرکتها که به دلیل کمبود ارز، به تجارت غیرتخصصی روی آوردهاند، با فروش غیراصولی و از دست دادن مشتریان خارجی، باعث افزایش قیمت پسته در بازار داخلی شدهاند.
به گزارش کارآفرينان نيوز در آستانه نوروز ۱۴۰۴، بازار آجیل و خشکبار با افزایش قیمتهای چشمگیری مواجه شده است که رکوردهای یک میلیون و بیشتر را هم ثبت کرده است. یکی از عوامل مؤثر در این افزایش قیمت، ورود شرکتهای خودروسازی به حوزه صادرات پسته است که به دلیل عدم تخصص در این زمینه، تأثیرات منفی بر بازار داخلی و خارجی این محصول داشتهاند.ورود خودروسازان به صادرات پستهبر اساس گزارشها، برخی شرکتهای خودروسازی به منظور تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات، به صادرات پسته روی آوردهاند. رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: خودروسازان سال گذشته 25 میلیون دلار پسته صادر کردهاند.اما عدم رعایت استانداردهای بینالمللی، منجر به بازگشت محمولههای پسته ایران از بازارهای اروپایی شده است. غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران، اظهار داشت که صادرات پسته توسط خودروسازان، قیمت آجیل و خشکبار را ۲۰ درصد افزایش داده است. تأثیرات منفی بر بازار داخلیورود شرکتهای غیرتخصصی به حوزه صادرات پسته، علاوه بر ایجاد نوسانات قیمتی، باعث از دست رفتن مشتریان قدیمی و بازارهای پایدار شده است. عدم رعایت استانداردهای لازم در فرآیند صادرات، منجر به کاهش اعتماد خریداران خارجی به محصولات ایرانی شده و در نتیجه، بازارهای بینالمللی را تحت تأثیر قرار داده است.آمار تولید و صادرات پستهبر اساس آمارهای موجود، سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن پسته در کشور تولید میشود که از این میزان، تنها ۵۰ هزار تن در داخل مصرف میشود. این بدان معناست که حدود ۸۰ درصد از تولید پسته کشور به صادرات اختصاص دارد.
کد مطلب: 5436