به گزارش کارآفرينان نيوز همکاریهای ترانزیتی ایران و ترکیه به عنوان یک فرصت بزرگ برای توسعه اقتصادی و تقویت روابط سیاسی بین دو کشور مطرح است. با وجود چالشهای موجود، این همکاریها میتواند به افزایش حجم تجارت، ایجاد فرصتهای شغلی و تقویت ثبات منطقه منجر شود. کارشناسان معتقدند با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین دو کشور ایران و ترکیه در حوزه های مختلف ریلی، جادهای، دریایی، ترانزیت، پایانه مرزی و تبادلات اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی دو کشور، همکاری اقتصادی دو کشور همواره حائز اهمیت بوده و به همین دلیل، لازم است که هر دو کشور به همکاریهای خود ادامه دهند و به دنبال راهکارهایی برای مدیریت چالشها باشند.فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، روز دوشنبه (هشتم بهمن ماه) به منظور شرکت در نشستهای دو جانبه با وزرای تجارت و حمل و نقل ترکیه در سفره یک روزه به آنکارا رفت.صادق در مورد تفاهمهای این جلسات اظهار کرد: طرفین بر تسهیل حملونقل ناوگان ایرانی و ترک تاکید کردند و ایجاد شرایط مشابه برای هر ناوگان دو کشور، افزایش حجم ترانزیت هم در حوزه ریلی و هم در حوزه جادهای تصمیم گیری و در خصوص اتصالات جدید مرزی ریلی و جادهای از جمله مسیر ریلی در چشمه ثریا و از سرگیری قطار تهران به وان مذاکره شد.وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که مسافران هم از ایران و هم از ترکیه در تعطیلات نوروز بتوانند از این مسیر ریلی سفر داشته باشند.به گفته وی تاکید بر افزایش حجم ترانزیت و تسهیل در ترانزیت از اهم موضوعاتی بود که در این دو جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
صادق تاکید کرد: توسعه روابط بین دو کشور خصوصاً روابطی که به توسعه حملونقل و ترانزیت میانجامد، مورد تاکید دو طرف است و قطعاً با تعمیق این روابط به خصوص در کریدورهای ترانزیتی، صلح و آرامش و توسعه هم برای دو کشور و هم برای منطقه رقم خواهد خورد.صادق از تشکیل کمیته مشترکی با هدف پیگیری موضوعات حملونقلی میان دو کشور خبر داد و گفت: این موضوعات باعث می شود که در سال ۲۰۲۵ و طبق نقشه راه، شاهد وقوع پیشرفت هایی در تفاهمات به عمل آمده باشیم.عمر بولات، وزیر تجارت ترکیه در نشست خبری مشترک با وزیر راه و شهرسازی کشورمان، به بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و امضای سند تفاهمنامه این کمیسیون و همچنین به هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۲۴ تجارت میان دو کشور افزایش داشته است و شرکتهای ترکیهای حدود ۲ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کردهاند.بازسازی و نوسازی گذرگاههای مرزی در طرف ترکیه و اقدام برای راهاندازی آنها، تسهیل و روانسازی حملونقل میان دو کشور و توسعه روابط تجاری، حمل و نقلی و ترانزیتی از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر تجارت ترکیه در این نشست بود که بنابر گفته وی دو طرف به توافقاتی نیز در این میان دست یافتند.بدین ترتیب، نکات کلیدی سفر یک روزه وزیر راه به آنکارا را میتوان در چهار مورد ترسیم مدل جامع همکاری در حملونقل و ترانزیت در سه ماه آینده، هدفگذاری برای افزایش تبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار، توافقات برای تسهیل حمل و نقل و کاهش موانع تجاری و سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری شرکتهای ترکیهای در ایران، خلاصه نمود.
از سوی دیگر، محمدحسین حبیباللهزاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه عنوان کرد در سال گذشته، ترکیه شریک سوم ایران بوده و امسال پیشبینی میشود تا به شریک دوم جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.حبیب الله زاده توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ میزان مبادلات تجاری دو کشور معادل ۱۲ میلیارد دلار بود و تا دی ماه امسال این رقم به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود تا رقم مبادلات تجاری به ۱۶ میلیارد دلار برسد.وی اضافه کرد: تفاوت ترکیه با دیگر کشورها در کیفیت واردات و صادارتی است که با این کشور مبادله می شود. بسیاری از تجهیزات و اقلام اساسی از ترکیه وارد ایران و متقابلا از ایران به ترکیه صادر می شود و این ویژگی، شرایط را برای ما ویژه کرده است؛ بنابراین رابطه خوب دو کشور باید همواره حفظ شود.به گزارش فارس، پس از سه سال وقفه، بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به ریاست وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر تجارت ترکیه، روز ۲۱ آذرماه در تهران برگزار شد تا روابط اقتصادی و همکاریهای منطقهای دو کشور بیش از پیش تقویت شود.ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۳، افزایش حجم تجارت دوجانبه را هدفگذاری کرده و در سال ۲۰۱۵، دو کشور موافقتنامه تجارت ترجیحی را امضا کردند که بر اساس آن، ایران در ۱۲۵ کالا و ترکیه در ۱۴۰ کالا تخفیف تعرفهای ارائه دادند.در بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، اعلام شد که مبادلات تجاری دو کشور در هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۱۲.۲۶۵ میلیارد دلار رسیده که رشدی ۶۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
در این کمیسیون مشترک اقتصادی، ایران و ترکیه بر هدفگذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری، رفع موانع ترانزیتی، ایجاد اتصال ریلی جدید، بازگشایی گذرگاه مرزی چیلی-چالدران، از سرگیری قطارهای مسافری تهران-وان و تهران-آنکارا تأکید کردند.
انتهای خبر/