دومین نمایشگاه صنعت موسیقی در شرایطی پایان یافت که استقبال چشمگیر مخاطبان از این اتفاق و رضایت بدنه صنفی موسیقی کشور، ارادههایی جدی را برای برگزاری سومین دوره پرقدرت آن جزم کرده است.
نمایشگاه صنعت موسیقی و چند نکته
6 آذر 1403 ساعت 8:21
دومین نمایشگاه صنعت موسیقی در شرایطی پایان یافت که استقبال چشمگیر مخاطبان از این اتفاق و رضایت بدنه صنفی موسیقی کشور، ارادههایی جدی را برای برگزاری سومین دوره پرقدرت آن جزم کرده است.
به گزارش کارآفرينان نيوز مهمترین اتفاقی که طی روزهای اخیر در حوزه فرهنگی به وقوع پیوست، برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی صنعت موسیقی کشور بود. رویدادی که پس از موفقیت در برگزاری نخستین دوره، حالا با رفع اشکالات، به دوره دوم رسید و با استقبال قابلتوجهی از جانب موسیقیدوستان مواجه شد.
نمایشگاه از این پتانسیل برخوردار است تا به بزرگترین و مهمترین رویداد حوزه موسیقی کشور تبدیل شود چرا که طی آن، تمام زنجیره صنعت موسیقی که شامل تولیدکنندگان، واردکنندگان، عرضهکنندگان ساز و آموزشگاههای موسیقی هستند، در کنار یکدیگر قرار میگیرند
این نمایشگاه که نخستین حرکت اینچنینی در سالهای پس از انقلاب کشور است، یک دستاورد بزرگ فرهنگی به حساب میآید. نمایشگاه اکنون یک کرسی تثبیتیافته برای همه طرفهای بازی در عرصه موسیقی است؛ جریانی که تولیدکننده ساز، فروشندگان، واردکنندگان، آموزشگاهها، نوازندگان و فعالان اجرایی هنر موسیقی و البته علاقمندان به این هنر، از آن منتفع شده و علاوه بر نفع فرهنگی، دستاوردهای مالی، شناختی و ایجابی گستردهای را به همراه دارد.
یکی دیگر از غنایم بزرگ نمایشگاه، معرفی سازهای ابداعی است. با گسترش فرآیند مدرنیته و خلاقیتهای فردی در حوزه موسیقی، در طول سال، چندین ساز ابداعی در گستره جهانی تولید و به مردم معرفی میشود. نمایشگاه صنعت موسیقی، محل مناسبی برای معرفی و شناخت بیشتر این سازها برای جمعیت علاقمند به موسیقی است. برخی از این سازها وارداتی هستند، برخی نیز سازهایی وارداتی هستند که تقویت شدهاند و قابلیتهای بیشتری به دست آوردهاند و برخی دیگر نیز حاصل نبوغ و خلاقیت هنرمندان وطنی هستند که عمده آنها گمنام و ناشناخته ماندهاند. نمایشگاه، فرصت مناسبی را به این دسته از فعالان حوزه موسیقی میدهد تا از زمینه لازم برای معرفی به جامعه هدف برخوردار شوند. بهعبارتی، هیچ زمینهای بهمانند نمایشگاه نمیتواند در این حوزه، به شناخت گسترده از این نوع سازها منجر شود و بازاریابی هدفمندی را برای این ادوات رقم بزند.
همچنین فرصت مغتنمی است تا فروشندگان و عرضهکنندگان ادوات موسیقی، یک فضای پرمخاطب را تجربه کنند. در طول سال، اصناف مختلفی، با حضور در نمایشگاههای تخصصی، فرصت مواجهه با مخاطبان هدف را پیدا کرده و از منافع یک بازار هدفمند بهرهمند میشوند. این مهم در حوزه موسیقی مغفول مانده بود که ابتکار برگزاری نمایشگاه، این خلاء مهم فرهنگی را پاسخ داد تا محصولات فرهنگی در یک بازار آزاد رقابتی به مخاطبان این حوزه عرضه شود. افزایش ۳۶درصدی کمیت غرفهها طی این دوره در مقایسه با دوره نخست نمایشگاه میتواند در نتیجه این فرصت مغتنم محسوب شود.
این نمایشگاه، بیاغراق محلی برای حضور تمام گونههای موسیقی و علاقمندان به آن است. در هیچ رویدادی تاکنون سابقه نداشته که تمام ژانرهای موسیقی غربی، شرقی، وطنی و... دور هم جمع شده و یک زیست چندروزه را تجربه کنند. این اکوسیستم، یک جریان فرهنگی منسجم و محلی برای همدلی صنوف مختلف این حوزه است که فرصت تضارب آرا را به درستترین شکل ممکن فراهم کرده و از این پتانسیل برخوردار است تا به بزرگترین و مهمترین رویداد حوزه موسیقی کشور تبدیل شود چرا که طی آن، تمام زنجیره صنعت موسیقی که شامل تولیدکنندگان، واردکنندگان، عرضهکنندگان ساز و آموزشگاههای موسیقی هستند، در کنار یکدیگر قرار میگیرند و اتفاق مهمی را رقم میزنند.
برگزاری این رویداد توسط بخش خصوصی را باید به فال نیک گرفت و پازل اعتمادسازی به بخش خصوصی را با شتاب بیشتری تکمیل نمود چرا که حداقل در این حوزه میتوان مشاهده کرد که تا چه اندازه میتوان با اعتماد و اعتقاد، کارها را به بخش خصوصی سپرد و نتیجه درستی به دست آورد
یک حرکت خودجوش از این دست که به همت دلسوزان موسیقی کشور رقم خورده را باید به فال نیک گرفت و زمینه اشاعه زوایای مختلف آن را فراهم آورد. مثلا در این دوره، با وجود آنکه مجوزهای لازم برای اجرای محیطی در یک مکان مشخص اعطا شده بود اما در لحظه آخر، از این اتفاق جلوگیری به عمل آمد تا اجراهای زنده، به داخل غرفهها کشیده شود. قطعا کار زیبایی نیست که برای یک حرکت صنفی مغتنم از این دست، چنین محدودیتهایی وجود داشته باشد که امیدواریم این مشکل، در دوره آتی، مرتفع شده تا مخاطبان، از تمام وجوه یک نمایشگاه نخصصی موسیقی بهرهمند شوند.
استقبال خیرهکننده مخاطبان از این دوره نمایشگاه نیز میتواند دلگرمی خوبی برای دستاندرکاران و حاضران در این نمایشگاه باشد. برای نمایشگاهی که طی ۴ روز برگزاری، از هیچ تبلیغات محیطی برخوردار نبود و اطلاعرسانی در اندازه نمایشگاههای تخصصی دیگر نبود، این میزان استقبال، خیرهکننده تلقی میشود. در تمام این ۴ روز، ترافیکهای سنگین مسیرهای اختصاصی برج میلاد، اختلالهای بسیاری را برای بازدیدکنندگان برج به وجود آورد. در درون فضای نمایشگاه نیز رفتوآمد با کندی بسیار صورت میگرفت و همواره جمعیتی بیرون درب نمایشگاه، منتظر ایستاده بودند تا با تخلیه بخشی از جمعیت، بتوانند به داخل سولهها ورود کنند.
این میزان استقبال و خانوادههایی که با فرزندان کوچک و بزرگ خود در آن حضور یافتند که نشانه پررنگی از نیاز و علاقه به موسیقی است را نباید نادیده گرفت. همچنین برگزاری این رویداد توسط بخش خصوصی را باید به فال نیک گرفت و پازل اعتمادسازی به بخش خصوصی را با شتاب بیشتری تکمیل کرد چرا که حداقل در این حوزه میتوان مشاهده کرد که تا چه اندازه میتوان با اعتماد و اعتقاد، کارها را به بخش خصوصی سپرد و نتیجه درستی به دست آورد.
فارغ از تمام دشواریهایی که برای مخاطبان رقم زد اما حامل پیامهای بسیاری است که امیدواریم دریافتکنندگان، بهدرستی تمام جوانب این میزان استقبال دلگرمکننده را درک کرده و زمینه تسهیل برگزاری نمایشگاه را در دوره سوم، در تمام ابعاد فراهم آورند.
انتهای خبر/
کد مطلب: 3942