کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون:

ترای‌اتلون رشته‌‎ای پیچیده با هزینه بالاست/ شهید حججی از علاقمندان به ورزش بود

2 آبان 1403 ساعت 10:45

رئیس فدراسیون ترای‌اتلون (سه گانه) گفت: یکی از ابزاهای مورد نیاز این ورزش دوچرخه با کیفیت است اما به علت وارداتی بودن به هزینه زیادی نیاز دارد و ضمن آنکه با توجه به پیچیدگی آن ورزشکاران باید از تجربه کافی برخوردار باشند.


به گزارش کارآفرينان نيوز ترای‌اتلون یا سه‌گانه یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مراحل مسابقه شامل شنا، دوچرخه سواری و دو هستند. مسافت هر یک از این مرحله‌ها بسته به نوع مسابقه تغییر می‌کند. سه گانه از سال ۲۰۰۰ میلادی در هر ۲ بخش مردان و زنان وارد برنامه مسابقات المپیک شد.
محمدکاظم حججی رئیس فدراسیون ترای‌اتلون با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی به گفت‌وگو با خبرنگاران گروه ورزشی نشست و پاسخگوی سئوالات شد که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

چه شد که برای ریاست این فدراسیون ثبت نام کردید آیا سابقه ورزشی در این رشته را دارید؟
پیش از حضور در انتخابات ترای‌اتلون با بسیاری از ورزشکاران، مربیان و داوران این رشته در ارتباط بودم و شناخت کافی از من داشتند. در سال ۱۳۸۲ با وجود آنکه سه گانه توسط حکیم ایمانی در قالب انجمن تحت نظر فدراسیون دوومیدانی کارش را آغاز کرد من از از بدو ایجاد آن در این رشته فعالیت می‌کردم.
قبلا خودتان ورزشکار بودید؟
آخرین حضور من به عنوان ورزشکار به سال ۱۳۸۷ بازمی‌گردد که در زاغمرز ساری در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردم. بعد از دوران حرفه‌ای نیز در حوزه داوری حضور فعالی داشتم. البته در سال ۲۰۰۹ سطح یک داوری بین‌المللی را فیلیپین و در سال ۲۰۱۰ نیز سطح ۲ بین‌المللی داوری را در اینچئون کره‌جنوبی کسب کردم. فعالیت من در حیطه داوری به زمان محمدعلی صبور رئیس اسبق سه گانه بازمی‌گردد اما این روند در زمان مهدی گودرزی ادامه داشت اما در این دوره سوای داوری در برنامه‌ریزی مسابقات نیز نقش زیادی را ایفا کردم.
دوران مدیریتی من به سال ۱۳۹۳ باز می‌گردد که رئیس هیات دوچرخه سواری استان قم شدم و به مدت چهار سال این مسئولیت برعهده من بود. همچنین از سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت سال‌جاری به عنوان رئیس هیات ترای‌اتلون قم انتخاب شدم تا نقش اثرگذاری را در این رشته تجربه کنم.
ترای اتلون (سه گانه) نسبت به سایر رشته‌های ورزشی کمتر دیده می‌شود آیا برنامه خاصی دارید تا این ورزش بیشتر از گذشته فعالیت‌اش به چشم‌ بیاید؟
سه‌گانه رشته‌ای جذاب و در عین حال سخت است اما از لحاظ شرایط به گونه‌ای است که باید نفرات از استقامت بالایی برخوردار باشند. یکی از علت‌های اینکه این ورزش کمتر از دید عموم مغفول مانده مربوط به هزینه‌های بالای آن است. یکی از ابرازهای مورد نیاز این ورزش دوچرخه با کیفیت است؛ اما به علت وارداتی بودن آن باعث شده علاقمندان برای تهیه آن می‌بایست هزینه زیادی را بپردازند. با توجه به پیچیدگی این ورزش باید ورزشکاران در دو رشته دو یا شنا، دوچرخه‌سواری یا شنا از تجربه کافی برخوردار باشند تا بتوانند رکورد خوبی ثبت کنند.
با توجه به اینکه این رشته در فضای باز برگزار می‌شود، باعث شده تا حامیان مالی استقبال خیلی خوبی از این ورزش نداشته باشند چرا که به اذعان اسپانسرهای مالی در رشته فوتبال، بسکتبال، والیبال و سایر رشته‌ها تبلیغات در فضای محدود انجام می‌شود. در این خصوص ما پیشنهاد دادیم که می‌توان برای پوشش این رشته تبلیغات را در منطقه تعویض انجام داد اما باز هم سرمایه‌گذاران استقبال نکردند.
ترای‌اتلون رشته‌‎ای پیچیده با هزینه بالاست/ شهید حججی از علاقه‌مندان به ورزش بود
سطح مسابقات ترای‌اتلون در ایران در چه مسافتی برگزار می‌شود؟
مسافتی که در سطح المپیک برگزار می‌شود در ابعاد کامل از جمله یک هزار و ۵۰۰ متر شنا، ۴۰ کیلومتر دوچرخه سواری و ۱۰ کیلومتر دو است اما در ایران ما به صورت اسپرینت (مسافت نصف المپیک) برگزار می‌کنیم.
در گذشته مدیران این رشته از رسانه‌ها دور بودند. ارتباط شما با رسانه چگونه است؟
معتقدم اگر به دنبال آن هستید که این رشته بیشتر دیده شود باید از توان رسانه بهره برد. بنا دارم در آینده نزدیک در کنفرانس‌های متعدد خبری، ارتباط با بخش رسانه را تقویت کنم.
با توجه گران بودن این رشته، آیا برای تهیه دوچرخه، با فدراسیون دوچرخه‌سواری تعامل دارید؟
فدراسیون دوچرخه‌سواری در این بخش زیاد ورود نمی‌کند اما اعتباری با عنوان بودجه نفت در وزارت ورزش تعریف شده است. امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم ۶۰ دوچرخه با کیفیت خریداری کنیم تا برای رشد و توسعه این ورزش در اختیار هیات‌های استانی قرار دهیم.
ترای‌اتلون رشته ترکیبی است و برای توسعه آن در کشور چه برنامه‌ای دارید؟

استارت کار در این رشته با شنا است اما اگر ورزشکاران بتوانند در این رشته به موفقیت لازم برسند باید تخصص خاصی در شناکردن در آب‌های آزاد داشته باشند؛ چرا که یکی از آیتم‌های رسیدن به نقطه پایانی کسب امتیاز در مراحل مختلف است. زمانی که سکان مدیریت این رشته را برعهده گرفتم موجی را ایجاد کردم تا استعدادها از سنین پایه به این ورزش روی آورند.

یکی از چالش‌های مهم این روزهای ورزش مربوط به مسائل فرهنگی است؛ در این خصوص باید چه اقداماتی داشت تا شاهد این رخدادها نباشیم؟
به نظر شخصی من در این حوزه تاحدودی در سطح جامعه کم کار کرده‌ایم اما اینکه فقط بحث فرهنگی را از طریق حوزه، بسیج، آموزش وپروش و مساجد پیگیری ‌کنیم نیازمند آن هستیم تا بودجه زیادی را صرف آموزش کنیم چرا که مباحث فرهنگی با توجه به بودجه اندک‌اش نمی‌تواند اقدام تاثیرگذرای داشته باشد. در حال حاضر شاهد دهکده جهانی هستیم که با یک تلفن همراه از آن سوی دنیا، فیلم، عکس و خبر، مخابره می‌شود و برای همه مردم جهان قابل مشاهده خواهد بود. اگر بخواهیم کنترلی در این بخش داشته باشیم نباید جلو کار را بگیریم بلکه باید شعور جامعه را بالا ببریم تا شاهد چنین چالش‌هایی در ابعاد فرهنگی نباشیم.
چه کشورهایی در این رشته صاحب نام هستند؟
سه‌گانه در سطح جهان به رشته آیرومن شناخته می‌شود. اما کشورهایی از جمله فرانسه، اسپانیا، انگلیس، استرالیا در این ورزش فعالیت گسترده‌ای دارند.

برای رشد این ورزش اعتقادی به حضور سرمربی خارجی دارید یا خیر؟

در گذشته فدراسیون به جذب سرجیو پرتغالی داشت اما عملکرد او نیز با توجه به حضور چند سالی او درکشورما تاثیر گذار نبود. اما برای پیشرفت این ورزش نیازمند بهره بردن از تفکرات مربیان صاحب سبک دنیا هستیم اما تجربه نشان داده اطلاعاتی که آنان در اختیار ما قرار می‌دهند سوخته و بی‌اهمیت است.
ترای‌اتلون رشته‌‎ای پیچیده با هزینه بالاست/ شهید حججی از علاقه‌مندان به ورزش بود
شهید حججی از بستگان نزدیک شما بود؟
محسن نوه عموی من بود. او در رشته رزمی فعالیت داشت. با توجه به اینکه اختلافاتی در سن و سال من با محسن وجود داشت اما در مراسمات مختلف خانوادگی با یکدیگر ملاقات داشتیم. زمانی که او به شهادت رسید تازه متوجه شدیم او مدافع حرم شده است.
نام شهید حججی چقدر در موفقیت شما تاثیرگذار بود؟
خبرهایی در زمان انتخابات منتشر شد که بسیار ناراحت کننده بود اما در زمان تبلیغات انتخاباتی ریاست فدراسیون به هیچ عنوان از نام این شهید برای خود بهره نبردم و بسیاری از پیگیری‌ها را از طریق تلفن با روسای هیات‌ها مطرح کردم. اینکه گفته می‌شود که من از نام شهید برای جایگاه خودم بهره بردم به طور قطع این موضوع را کاملا رد می‌کنم. معنویت این شهید بی‌تاثیر نیست بلکه ما هرچه داریم از وجود این شهدا است.


انتهای خبر/


کد مطلب: 3481

آدرس مطلب :
http://karafarinannews.ir//news/3481/ترای-اتلون-رشته-ای-پیچیده-هزینه-بالاست-شهید-حججی-علاقمندان-ورزش

کارآفرینان نیوز
  http://karafarinannews.ir/