کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تورم چالش پیش‌ روی انتخابات آمریکا

22 مهر 1403 ساعت 22:42

با اینکه آمار از ثبات تقریبی تورم آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۴ خبر می‌دهد اما قیمت‌ها به میزان چشمگیری بالاست و این موضوع در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، به مهم‌ترین نگرانی رای‌دهندگان آمریکایی تبدیل شده است.


به گزارش کارآفرينان نيوز قیمت مصرف‌کننده، کندترین سرعت رشد از فوریه ۲۰۲۱ یعنی نخستین ماه ریاست‌جمهوری جو بایدن را ثبت کرده است؛ این را وزارت کار آمریکا اعلام کرده که آخرین گزارش تورمی پیش از انتخابات آمریکاست.

افزایش ۲۱ درصدی هزینه‌های زندگی آمریکایی‌ها در ۴ سال با این حال هزینه‌های زندگی برای شهروندان آمریکا از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته است و برخی از کالا‌ها و خدمات حتی بیش از این افزایش داشته‌اند.شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۲ماهه در ماه سپتامبر به ۲.۴ درصد رسید که کمی بیش از رقم مورد انتظار یعنی ۲.۳ درصد بوده اما نسبت به ۲.۵ درصد ماه آگوست (ماه پیش از سپتامبر ) کاهش یافته است؛ این شاخص در مقایسه ماهانه ۰.۲ درصد افزایش یافته که کمی بیش از انتظار ۰.۱ درصدی‌ست.قیمت مواد غذایی و سرپناه رشد بیش از حدی را ثبت کرد؛ قیمت خواربار که در راس آنها گوشت و تخم‌مرغ قرار داشت، ۱.۳ درصد افزایش یافت؛ در عین حال، هزینه وعده غذایی بیرون منزل ۳.۹ درصد افزایش یافت.هزینه‌های مسکن در ماه گذشته میلادی نسبت به سال قبل ۴.۹ درصد افزایش یافته است. این هزینه‌ها، تورم اصلی را که قیمت‌های پرنوسان مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود ۰.۳ درصد افزایش داده است.
افزایش درخواست بیمه بیکاریپس از انتشار گزارش تورم، آمارهای جداگانه از وزارت کار نشان داد که درخواست بیمه بیکاری افزایش یافته است. (این شاخصی بسیار مهم برای سلامت اقتصاد است و در صورتی‌که افزایشی باشد، یعنی اقتصاد در حال ضعیف شدن است.) با انتشار این آمار، سود شاخص‌های اصلی سهام در معاملات پیش از بازار در صبح پنج‌شنبه، کاهش یافت؛ در عین حال، معامله‌گران احتمال کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در ماه آینده را تقویت کردند.
نگرانی رای‌دهندگان آمریکاییهرچند آمار از ثبات تقریبی تورم در سپتامبر ۲۰۲۴ خبر می‌دهد اما قیمت‌ها به میزان چشمگیری بالاست و این موضوع در آستانه انتخابات ماه نوامبر، به مهم‌ترین نگرانی رای‌دهندگان آمریکایی تبدیل شده است.در این میان، رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی آمریکا، دونالد ترامپ، دولت بایدن را مسئول افزایش تورم می‌داند اما کارشناسان اقتصادی در مورد میزان تاثیر محرک‌های مالی بر تورم تردید دارند و عواملی نظیر اختلال در زنجیره تامین و تغییر الگوهای مصرف را دلایل اصلی این شرایط عنوان می‌کنند.
هر ۲ نامزد انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ و هریس، پیشنهادهای اقتصادی داده‌اند که اقتصاددانان دیدگاه‌های مثبتی نسبت به آنها ندارند.بنزین تنها نقطه امید خانواده‌های آمریکاییدر این شرایط، تنها مورد امیدبخش، کاهش قیمت بنزین است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ سنت ارزان‌تر شده و اندکی از فشار اقتصادی بر خانوارها کم کرده است؛ با این حال، در میان آشفتگی خاورمیانه و افزایش قیمت نفت، ممکن است قیمت‌ بنزین دوباره افزایش یابد و آینده اقتصاد آمریکا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.با انتشار این آمار جدید، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در بازار وال‌استریت در نشست ماه نوامبر کاهش یافت. با انتشار گزارش قوی فرصت‌های شغلی در هفته گذشته، تاجران دیگر انتظار نداشتند که نرخ بهره ۰.۵ درصد کاهش یابد و پس از انتشار این آمار جدید دیگری شانسی برای کاهش نرخ بهره نمی‌بینند.

انتهای خبر/


کد مطلب: 3339

آدرس مطلب :
http://karafarinannews.ir//news/3339/تورم-چالش-پیش-روی-انتخابات-آمریکا

کارآفرینان نیوز
  http://karafarinannews.ir/