تولید و کیفیت لوازم خانگی با سیاستها و برنامههای راهبردی دولت سیزدهم و در تعامل با تولیدکنندگان افزایش داشته است؛ به طوری که در سال گذشته تولید لوازم خانگی رشد ۱۸.۲ درصدی و صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری را ثبت کرد.
رشد ۱۸.۲ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته/ ۴۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شد
28 خرداد 1403 ساعت 13:43
تولید و کیفیت لوازم خانگی با سیاستها و برنامههای راهبردی دولت سیزدهم و در تعامل با تولیدکنندگان افزایش داشته است؛ به طوری که در سال گذشته تولید لوازم خانگی رشد ۱۸.۲ درصدی و صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری را ثبت کرد.
به گزارش کارآفرينان نيوز دولت سیزدهم در حوزه لوازم خانگی با تدوین استراتژی، راهاندازی سامانه جامع تجارت و حذف قیمت گذاری دستوری، گام اساسی در راستای توسعه این صنعت برداشت.
پیش از ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم به بخش لوازم خانگی، این صنعت دارای مشکلات ریشهای بود که این مسائل از رشد تولید و سهم صادرات لوازم خانگی کاسته بود. هر چند کالاهای قاچاق در بازار باعث ایجاد مشکلاتی برای این صنعت شده بود.
دولت سیزدهم با راه اندازی طرح شناسه کالا و کدرهگیری برای شناسایی کالاهای تقلبی و قاچاق در کشور قدم دیگری برای رونق صنعت لوازم خانگی برداشت.
تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی امروز با استفاده از خلاقیت، کسب دانش و تجربه در کنار رشد فناوریها، اقدام به داخلی سازی حجم انبوهی از کالاهای لوازم خانگی با کیفیت و تنوع بالا کردهاند.
رشد ۱۸.۲ درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲
طبق گفته امید فاضلینیا دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شد که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت، یعنی رشد ۱۸.۲ درصدی در این زمینه رقم خورد.
وی اعلام کرد: طبق سیاستگذاریها در دولت سیزدهم برای تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ بر روی تولید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برنامه ریزی شده است؛ در صورتی تحقق این امر، شاهد رشد ۱۵ درصدی خواهیم شد.
صادرات ۴۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی در سال گذشته
فاضلی نیا با اشاره به آمارهای موجود صادرات لوازم خانگی به خبرنگار ایرنا میگوید: صادرات در سال گذشته، ۴۰۰ میلیون دلار رقم خورد که نشانگر افزایش کیفیت و تولیدات در قطعات و انواع لوازم خانگی است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی داشته است.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد که این آمارها در مقایسه با سال گذشته نشانگر رشد تولید است.
قیمت لوازم خانگی ایرانی ارزان تر لوازم خانگی خارجی است
وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی ایران نسبت به لوازم خارجی ارزان قیمتتر است، میگوید: قیمت کالای ایرانی بسیار پایینتر از محصولات مشابه خود در سایر کشورها است؛ در آمریکا به خاطر آزاد بودن بازار، قیمت محصولات لوازم خانگی بسیار بیشتر از قیمت محصولات همرده در ایران است.
این مقام صنفی ادامه میدهد: این صنعت نیازمند حمایتهایی از طریق تخصیص بستههای حمایتی تولید و بسته حمایتی حوزه صادرات است تا بتواند هم در بخش کمیت و کیفیت تولید و نیز در بخش ارزآوری، عملکرد مثبتتری داشته باشد.
کد مطلب: 1843